АИКБ: Сребърният фонд с възможност да инвестира на БФБ
Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) предлага изменения в Закона за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система (Закона за Сребърния фонд) с цел предоставяне на приоритетна възможност за инвестиране в акции, търгувани на българския организиран капиталов пазар. Това е само едно от предложените от АИКБ мерки за противодействие и намаляване на ефекта от световната финансова и икономическа криза в България, съобщиха от асоциацията за Profit.bg.
Капиталов пазар
По отношение на развитието и функционирането на капиталовия ни пазар, от организацията предлагат още разработване на данъчни стимули за инвестициите в колективни инвестиционни схеми от страна на физически лица, както и преразглеждане и намаляване на размера на такси и комисиони, събирани от КФН, БФБ и Централен депозитар. На последно място от АИКБ предлагат разработване и реализация в кратки срокове на инструменти за обезщетяване на собствениците на компенсаторни книжа.
Институционално развитие
Що се отнася до институционалното развитие, от браншовата организация сочат мярка за разширяване на обхвата на дейност на Българска агенция за експортно застраховане, включително разработване на допълнителни инструменти с цел ограничаване ръста на междуфирмена задлъжнялост между български контрагенти.
Второто предожение засяга преразглеждане на дейността на Насърчителна банка АД като съществен държавен механизъм за интервениране в реалния сектор по отношение на малки и средни предприятия. На трето място от АИКБ смятат, че е необходимо изграждането на Българска агенция за международно развитие (наименованието е условно) с цел подпомагане реализацията на български интереси в трети (развиващи се) страни по линия на компенсаторния механизъм до утвърдените лимити по вноската на България като страна членка на ЕС.
Държавни режими
В този раздел от организацията предлагат преразглеждане на политиките за прилагане на правилата и режимите за държавна помощ с приоритет осигуряване на максимална степен на подкрепа за бизнеса в рамките на действащите европейски регламенти.
Според тях трябва да се разработи пакет от протекционистични мерки (включително строг контрол при внос от не ЕС страни) и субсидии като контрамярка срещу дъмпингов внос - както на стоки, така и на услуги, включително и по отношение на доставчици от страни членки на ЕС. Необходим е дебат и консенсусно решение за конкретните производства/продукти.
Трябва да има напредвид при възлагане на обществени поръчки да не се допуска участие на чуждестранни фирми, които ползват преки или косвени помощи чрез публични ресурси. От АИКБ коментират, че може да се помисли и върху разработване на инструменти за експортни субсидии - преки или косвени, включително търсене на възможности за преференциално данъчно третиране на приходите от износ, намаляване на осигурителни тежести за износителите, преференциално експортно кредитиране и застраховане.
„Инструментите следва, естествено, да бъдат съобразени с възможностите в рамките на договореностите по GATT и Договора за създаване на Европейската Общност," предлагат от там.
От организацията предлагат още преразглеждане на процедурите за обществени поръчки с оглед предоставяне на допълнителни възможности за местни български участници, включително чрез изисквания за определени продукти, стоки и услуги с български произход (произведени в България), право на пръв отказ, както и нормативно регламентиране на участието на частния бизнес в извършване на обществени услуги, т. е. разработване и бързо налагане на ефективни механизми за публично-частно партньорство.
Обща икономическа среда
В този раздел на първо място е поставено недопускане на кръстосано субсидиране при определяне цената на електроенергията (домакинства-промишленост) с ясен приоритет за промишлеността. Следва преразглеждане на размера на ДДС с оглед евентуалното му понижаване с два процентни пункта.
Преразглеждането на размера на осигурителните вноски с оглед понижаване с четири процентни пункта - например при разпределение на ангажиментите между заето лице, работодател и държава, съответно 6%, 10% и 12%, предлагат от АИКБ.
Според тях е наложително мксимално опростяване на всички процедури и услуги, администрирани от местна или държавна власт - например събиране на всички плащания във връзка с работни заплати (соц. осигуровка, здравна осигуровка от фирмата, здравна осигуровка от работниците) към НАП да се извършва чрез едно платежно нареждане за банков превод в едно перо, а в НАП сумите автоматично да се разпределят в регламентираните съотношения.
Представителите на асоциацията настояват за премахване от страна на БНБ и силно ограничаване от страна на търговските банки на арбитражни такси/комисиони при валутни операции с двойката евро/лев, както и преразглеждане на всички санкциониращи механизми в българското законодателство с отношение към икономическата активност и привеждането им към нормални бизнес практики и нива - например все още наказателната лихва при забавяне в плащане на осигуровки е с неприемливо висока надбавка - 20%.
„Разработване на механизъм за частично подпомагане на работници и служители в производствени дружества, чиито приходи от продажби са със спад за определен период над определен процент - има примери от италианското законодателство. Възможни са мерки, пряко насочени към дружествата, както и такива, определени към заетите лица," предлагат от АИКБ. Според тях публичните инвестиции не трябва да се ограничат до строителството на магистрали, а да се насочват и към финансиране на друга инфраструктура - например да се възстановят поне част от държавните фирми „Напоителни системи" и да се възстановят напоителните канали и микро язовирите поне в регионите с най-голяма нужда от напояване и където принадената стойност ще е най-висока.
Национална стратегическа референтна рамка
Тук е необходимо преосмисляне на приоритетите в оперативните програми с подчертан акцент върху инвестиционни проекти. Трябва да се разработят програмни схеми с оглед осигуряване на по-значителен финансов ресурс за периода 2009 -2010 г., т. е. преразпределяне на интензивността на финансиране към предстоящите две години.
АИКБ предлага ускоряване на процеса за кандидатстване, оценка, одобряване на проектите и подписване на договори за изпълнение, включително опростяване на предварителния подбор и регламент за участие. „Във връзка с горепредложеното - приоритетни политики в министерствата с ангажименти като управляващи органи към кадровото обезпечаване на администрирането на програмите, включително при необходимост и чрез възлагане на поръчки на външни изпълнители," е също част от мерките на асоциацията, предвид напрегнатата икономическа ситуация в страната и по света.