Едно от най-страшните последствия от финансовата криза за обикновените хора, когато тя се прехвърли и върху икономиката, е загубата на работа. Това се превежда като несигурност за подсигуряване на бъдещия стандарт на живот, както и за посрещане на разходите от първа необходимост.

И докато преди няколко месеца родните управляващи се надпреварваха да говорят как кризата, прехвърлила се и в Европа, щяла да ни подмине, то последните им изказвания не са толкова оптимистични. Добрата новина е, че има какво да направите, за да запазите работното си място или поне доколкото зависи от вас. Ето и няколко стратегии как да направите това.

1. Направете така, че вашите преки началници да си създадат мнение за вас като за отговорен към работата си човек, решаващ проблемите и занимаващ се с изключително важни проекти.

Просто да си вършите работа не е достатъчно в момент на криза, особено ако никой не го забелязва. Не се правете на скромен, освен ако прекият ви началник не е много добре запознат с вашите умения и отговорности и не знае, че сте незаменим. Така трябва да бъде и с потенциалните ви бъдещи началници. Разбира се, не става въпрос да се натягате до краен предел или да си приписвате чужди заслуги, което също би могло да е изключително „дразнещо".

Невидимите и незабележимите работещи са първите в списъка на бъдещите съкратени. Често това може да е и поради факта, че началниците ви не са наясно с вашите отговорности и задължения.

2. Малките неща също имат значение, като например да идвате на работа малко преди всички останали и да си тръгвате малко по-късно. Бъдете активни по време на съвещания, което да показва вашата загриженост и отношение за бъдещото развитие на компанията.

3. Големите неща имат дори по-голямо значение. Проявявайте инициативност, поемайте допълнителни задачи извън нормалните ви задължения, давайте предложения за подобряване на ефективността и работния процес. Това няма как да не се забележи от вашите началници, които често са тези, вземащи решенията за съкращения. Цялостното впечатление за вас, правено дълго време и в процеса на работа, няма как да не натежи при вземане на решение кой точно трябва да бъде съкратен.

4. Генерирайте приходи. В момент на криза приходите са тези, които са засегнати и които са важни за компанията. Бъдете сигурни, че компанията няма да се лиши от хора, чиито инициативи генерират приходи. Макар и да не е ваше задължение, даването на предложения по въпроси, които спестяват пари или генерират приходи, може да се оцени подобаващо. Първите места, които се съкращават в една компания в кризисна ситуация, са непродуктивните.

5. Дръжте се далеч от губещите. Добре би било да сте в компанията на хора, смятани за ядрото на компанията. Вашето обкръжение е добре да се радва на уважението на началниците, защото така положителното отношение към тях се прехвърля косвено и върху вас. Никой не харесва „мрънкащите" и вечно „оплакващите" се колеги. Тяхната близост може да ви донесе негативи. Обикновено хората, които не са екипни играчи, също са сред първите, които падат под ножицата на съкращенията.

6. Повишете стойността си. Бъдете специалист в областта си, като разширявате кръгозора си с допълнителни знания и квалификации. Всяка допълнителна квалификация или курс на обучение повишава вашата стойност и намалява шанса да попаднете в списъка на съкращенията, освен в случаите, ако сте твърде квалифициран в сфера, която не е доходоносна, а вашите качества предполагат твърде голямо възнаграждения. При равни други условия обаче, като например възнаграждение, вие ще сте вторият избор за съкращения, в сравнение с колега с по-малка квалификация.

7. Опитайте се да надхвърлите длъжностната си спецификация. Обикновено в нея е минималното, което се изисква, за да сте на дадена длъжност, но не и за да се задържите на работа. Раздавайте се, покажете, че сте мотивиран, покажете удоволствие от своята работа, бъдете креативни.

8. И накрая правете саможертви. Икономиката е циклична. Дори и сега ситуацията да е тежка, потърпете малко. Проявете разбиране към политиката на компанията, за която работите, дори и само поради факта, че най-вероятно осъзнавате, че в кризисни моменти едва ли някой друг ще ви наеме. Дайте шанс на фирмата да стъпи на краката си, а ако останете неоценен, според вас, винаги в един бъдещ по-добър момент ще си намерите точното място за вас, където ще ви ценят.