Процесът на наемане на офис условно може да се раздели на два етапа- избор на помещение и сключване на договор. Така че да разделим съветите на на две стъпки.

Стъпка 1- Избор

1. Определете нуждите си.

Изследвания показват, че минимално необходимата офис площ, от която се нуждаят вашите служители е 6 кв. м на човек. Следва да помислите за посетителите и необходимо ли ви е отделно помещение, както и как точно смятате да организирате трудовия процес, за да съобразите пространството на офиса с него.

2. Мястото.

Предвид значението за вашия бизнес офисът ви да е лесно достъпен, може би си струва да отделите повече средства, за да сте в близост до транспортен възел, удобен за сътрудниците и клиентите ви, колкото и трудно да е това. Разгледайте района и проверете има ли паркоместа в близо до него.

За съжаление, вероятно ще ви се наложи да избирате между удобен офис в периферията на София или офис на комуникативно място в центъра. Какво ще изберете, зависи от бизнеса ви.

3. Цената.

Въпросът за цената често може да измести първите два. Наемите варират в доста широки граници. Според статистиката на Colliers International за първата половина на 2009 г. средната цена на квадратен метър в София е 15.7 евро, а в периферията на столицата 13.8 евро.

Така че цена между 15-20 евро на кв. м за офиси в сгради клас А и в бизнес паркове може да се приеме за нормална. За по-нисък клас цената би трябвало да варира между между 7 и 10 евро на кв. м, а за апартамент- 4-6 евро на кв.м.

Не чакайте последния момент, когато решите да сменяте офиса си например. Колкото по-рано се ориентирате към търсене, толкова по-голям ще е избора ви. При това ще разполагате с достатъчно време да предупредите клиентите си за предстоящата промяна.

Стъпка 2- Наемането

1. Огледайте хазяина си.

Добрите партньорски отношения с бъдещия ви хазяин е от съществено значение за спокойната ви работа. Това е особено важно, ако наемате апартамент от частен собственик, чиито условия могат да се окажат затрудняващи за вас.

2. Проверете документацията.

Проверете дали няма спорове около помещението, което смятате да наемете и дали документите на собственика са изрядни. След като веднъж сте избрали подходящия офис, едва ли би ви било приятно да търсите друг по спешност.

3. Защитете максимално правата си.

Поискайте в договора клаузи, които да предотвратят или компенсират загубите ви от евентуално бързо преместване. Не забравяйте да уточните подробности като например сроковете, в които да се извършват ремонтите.