През първата половина на 2009-a негативните ефекти на световната финансова криза неизбежно проектират своето отражение и върху пазара на търговски площи в България.

От началото на годината в страната са завършени два големи търговски центъра - Мол Пловдив и Бургас Плаза с нетна отдаваема площ съответно в размер на 20 000 и 26 000 кв.м., се казва в доклад на агенция "Форос".

С това общата площ на функциониращите шопинг центрове в България достига до 233 460 кв.м, като увеличението спрямо края на 2008-а е в размер на 24.54%. Съответно, показателят "търговски площи в молове на 1000 души население" вече е 31 кв.м. , като за сравнение същият показател в края на миналата година е от 25 кв.м.

Същевременно нараства броят на "замразените" и отложени проекти в следствие на влошените макроикономически показатели и липсата на кредитиране.

За разлика от предходни години, проектирането на търговски центрове в момента е преустановено, а от началото на 2009 са обявени едва 3 нови проекта за шопинг центрове.

През втората половина на 2009 се очаква да започне изграждането на първия открит мол на територията на страната - The Strand, чието местоположение ще бъде в Бургас.

Важни фактори за успеха на един шопинг център остават неговото местоположение и професионално изготвена концепция, като все по-голяма тежест придобива добрият мениджмънт, който трябва да разработи и осъществи маркетингова стратегия за привличане и задържане на клиенти.

Откриването на молове със заетост на площите под 90% крие голям риск от скорошно проваляне на проекта, като в практиката в България вече има примери за шопинг центрове, стартирали работа при заетост дори под 60%, които в момента изпитват големи затруднения.

Първата половина на 2009-а е характерна и със задълбочаване на започналата в края на 2008-а тенденция на освобождаване на площи на главни търговски улици в почти всички областни центрове на страната.

Освен за наемане, от началото на годината, множество помещения, разположени на главни търговски булеварди, се предлагат и за продажба - една сравнително нова тенденция.

Най-атрактивните райони в София продължават да бъдат ул. Граф Игнатиев, бул. Витоша, ул. Алабин и Солунска в търговската си част, бул. Патриарх Евтимий, бул. Васил Левски и бул. Стамболийски.

Промяна има и по отношение на срока за реализиране на сделка. Наемането на търговски площи става по-бавно в сравнение с предходната година, а наемателите вземат решение след по-голям брой огледи.

Най-търсени през периода са малки обекти с площ до 100 кв.м, като важно условие е помещенията да бъдат готови или завършени в срок до няколко месеца.

Подобно на цените във всички останали сегменти на пазара на недвижими имоти през първата половина на 2009, и тези на търговските площи регистрират понижение. Средно за страната, продажните цени намаляват с 6.71% за шестмесечието, а наемните - с 10.62%.

При продажните цени най-голямо е понижението в София -11.54% и във Варна -10.92%, а най-малко - в Стара Загора -0.96% и в Благоевград - 1.75%.

При наемните стойности, най-голямо намаление е отчетено в Бургас -25.71% и в София - 24.87%, а най-малко - в Стара Загора -2.7%.

По отношение на наемните цени, първото и второто тримесечие на 2009 трябва да се разглеждат поотделно. През първите месеци на годината, наемодателите не бяха склонни да намалят и договарят цени, а през второто, провокирани от големия брой незаети площи, наемодателите вече са склонни на компромиси и започват да понижават наемните стойности.

Доходността на имотите в сегмента, средно за страната тя е в размер на 10.86%, като за София стойността й е 9.58%, за Пловдив - 8.65%, Варна - 13.89%, а в Стара Загора - 6.58%.