Най-големите в бизнеса: Toyota
Със своята пазарна капитализация от 102 млрд. долара, Toyota Motor е най-голямата автомобилна компания в света, според последната класация на сп. Форбс.
Toyota е на трето място в общата класация, като отстъпва само на General Electric и Royal Dutch Shell.
Подгласник на Toyota в автомобилния сектор е Volkswagen group (2-ра в сектора и 15-а общо).
За компанията работят 316 000 души в цял свят. Тя има заводи или фабрики за сглобяване на автомобили и части в Япония, Австралия, Индия, Канада, Индонезия, Полша, Южна Африка, Турция, Колумбия, САЩ, ОАЕ, Великобритания, Франция, Бразилия, Португалия, Аржентина, Чехия, Мексико, Малайзия, Тайланд, Египет, Китай, Виетнам, Венецуела, Филипините и Русия.
В България компанията държи над 10% от пазара и според последнни данни на Асоциацията автомобилните производители, е една от трите най-популярни марки у нас, заедно с Volkswagen и Ford.
Toyota е публична компания, чиито акции се търгуват на фондовите борси в Ню Йорк, Токио и Лондон.
През 2008 компанията е продала 8.9 милиона автомобила в целия свят.
Име
Първоначално компанията се нарича Тойода на името на основателя си Киичиро Тойода. През 1936 г. компанията обявява конкурс за лого и се спира на такова, в което името й се чете като Toyota, защото за изписване на тези йероглифи са необходими осем черти с четка, което било щастлива цифра. Освен това, значението на думата Toyoda било „плодородно оризище" и от компанията не искали хората да мисля, че имат нещо общо със земеделие.
История
Днешната компания Toyota е на 72 години. Всичко започва през 1934 г., когато Toyota Industries създава първия си двигател. Първата кола се появява две години по-късно, а през 1937 Киичиро Тойода се отделя от компанията на баща си Toyota Industries и създава свое собствено подразделение за производство на коли.
Днес компанията има 522 дъщерни дружества, като притежава и марките Lexus и Scion.
През 1973 г., заради петролната криза, потребителите В САЩ започват да се обръщат към по-малки коли, заради по-голямата им икономичност. Американските производители до тогава са пренебрегвали по-малките возила, в резултат на което, те били с по-ниско качество, защото се акцентирало на по-ниската им цена.
През 1982 двете подразделения на компанията - Toyota Motor Company и Toyota Motor Sales се сливат в корпорация с едно име - Toyota Motor Corporation. Компанията влиза в джойнт венчър с GM, който нарича NUMMI (New United Motor Manufacturing) във фабрика във Фримонт, Калифорния. Toyota разработва нови марки и през 1989 г. се равда дивизията за луксозни коли - Lexus.
Концепцията Lexus LF-A Coupe, представена през 2007 г.
През август тази година от комапнията заявиха, че ще затворят завода във Фримонт. Това е първият завод, който компанията затваря в 72-годишната си история.
През 1990 г., Toyota вече не е производител само на малки, компактни коли. Компанията все повече се ориентира към по-големи и по-луксозни автомобили, включително пикапа Т100 (по-късно преименуван на Tundra), няколко джипа, спортна версия на Camry, наречена Camry Solara, както и марката Scion - спортни автомобили на достъпни цени, предназначени за млади хора.
През 1997 г. започва производството на най-продаваната хибридна кола - Toyota Prius.
Toyota е първият автомобилостроител, който въвежда масова производстрво на хибриди - Toyota Prius, който е най-продаваният хибрид в САЩ (миналата година там са продадени 155 000 коли). В момента компанията има три марки хибриди - Prius, Highlander и Camry. През 2010 ще излезе и хибриден модел на популярният Toyota Minivan.
Toyota Prius Plug-in concept
Целта на Toyota е след време да има хибридна версия на всеки неин модел. В момента се разработват модели, които ще бъдат задвижвани само от електричество, като Toyota се надява масовото им проиводство да започне в начлото на следващото десетилетие.
През 1999 Toyota установява представителство във Великобритания. През същата година компанията се листва на фондовата борса в Ню Йорк.
През 2002 Toyota влиза във Формула 1 и основава джойнт венчъри със Citroën и Peugeot.
През 2000 компанията вече е на номер 8 в класацията на списание „Форбс" на най-влиятелните компаниии в света.
Toyota и кризата
През май тази година компанията прогнозира втора поредна годишна загуба, която обясни със световната рецесия, която ограничи търсенето на нови автомобили, а по-скъпата йена намали стойността на падащите продажби на компанията в чужбина. Загубата може да възлезе на 550 млрд. йени (5.5 млрд. долара) за годината, приключваща през март 2010 г., в сравнение със загуба в размер на 436.9 млрд. йени година по-рано, казаха от компанията.
Миналата година Toyota отчете първата си загуба от почти шест десетилетия и за пръв път планира да намали дивидента си, за да ограничи загубите. Намалението слага край на серия, по време на която годишният дивидент на компанията е скочил шест пъти в период от 10 години.
Toyota отчете загуба 766 млрд. йени загуба за трите месеца приключили на 31 март, отчитайки и първата си годишна загуба от 59 години.
Въпреки тежките времена, компанията продължава да бъде една от най-стабилните в света. В класацията на най-скъпите търговски марки на сп. Fortune, изнесена миналата седмица, Toyota се нареди на 8-о място, оценена на 31.330 млрд. долара.