Продажбите - критични за реализиране на доходност!
Процесът на инвестиране започва с покупката на актив. Именно затова, като че ли на купуването се обръща много повече внимание и обучителните статии са предимно насочени към този процес.
Не трябва да се забравя обаче, че това което се купи, трябва и да се продаде, за да бъде реализиран определен резултат, пише изданието Investopedia.com. Ето и някои съществени моменти свързани с продажбите на активи.
Купуването в правилния момент и на подходяща цена е критично, с него започва и инвестиционният процес. Едно от трудните неща обаче, е разделянето с вашата позиция.
Дори и при влизане в най-подходящия момент и цена, обаче, при липса на умения за продажба, доходността може да бъде наранена, а най-често дори и заличена. Ето и няколко психологически момента, свързани с продажбата.
Казино ефект
Влизането в определена позиция и движението й в избраната от вас посока, често замъглява съзнанието на инвеститорите. Заслепени от алчност, те често имат склонността да не спазват първоначално начертания си план.
Например, купувате определена акция при цена от 25 лева с първоначално определен таргет за продажба при достигане на ниво от 30 лева. Акцията тръгва да поскъпва и относително бързо достига целеното от вас ниво. Алчността обаче ви съветва да изчакате за допълнителна доходност. При ниво от, примерно, 32 лева, вие продължавате да не закривате позицията си, защото смятате, че може да продължи да поскъпва, дори и при липса на някаква разумна причина за това.
Акцията тръгва да се понижава и подминава дори първоначалната ви цел от 30 лева, достигайки 29 лева. Психиката на инвеститора се променя и той си казва, че ще изчака позицията отново да се върне на първоначално целеното ниво. За съжаление това често не се случва. Понижението продължава и позицията се връща на нива от 25 лева, където сте влезли.
Тук инвеститорите се разделят на две групи. Такива, при които страхът от загуба надделява и те излизат на нулата. Другата група обикновено са емоционално обвързани и решават да чакат изпълнение на първоначалните им цели, независимо от времето. Обикновено последната група свършва със значителни по размер загуби, често костващи им целия портфейл.
Правилното излизане от позиция при достигане на вашите таргети гарантира две неща. От една страна, запазване на реализирания доход, от друга страна, постигането на психологически ефект - увереност на инвеститора и създаване на желязна дисциплина, необходима и задължителна при професионалното инвестиране.
Най-големите инвеститори, като Уорън Бъфет например, не се стремят подобно на повечето инвеститори да купят на минимума и да продадат на върха. Вместо това, те фокусират вниманието си да купуват качествени активи на определена цена и да ги продават на по-висока.
Причините за продажба могат да са няколко.
1. Грешка при анализа
Появата на нови обстоятелства сочат, че фундаментът, свързан с дадена компания се е влошил. Въз основа на нова информация преценявате, че сте направили грешка в очакванията си. Трябва да признаете това и да продадете, дори и с известна загуба. Добре е да разчитате на своите очаквания вместо да се лутате и вземате противоположни решения при всяка пазарна флуктуация. Учете се от грешките си и не се страхувайте от загубите (ако са в рамките на разумното).
2. Рязко поскъпване
Драстичното повишение в цената на определен актив за изключително кратък срок най-вероятно се дължи на определени причини, често голяма част, от които биха могли да бъдат спекулации и не толкова фундаментално подплатени. Използвайте големите и кратки повишения за да излезете от определена позиция.
Смятана за евтина акция може бързо да се промени в не толкова евтина вече, при рязко и бързо поскъпване. Не бъдете алчни, на пазара ще има и други възможности.
3. Оценката на компанията няма логично обяснение
Често е възможно определена компания вече да не се търгува при нормални финансови съотношения. И дори тя да продължи да поскъпва след, като сте я продали, това не бива да ви разочарова. Следвайте разума във всички случаи и така ще избегнете рискове да бедете изхвърлен от пазара. Това, с което трябва да се сравнявате, е пазарът и по-добри от пазара резултати са доказателство за вашите умения.
Дали една компания е прекалено скъпа може да ви посочи сравнението й с това на финансовите коефициенти, при които се търгува с най-близкия и конкурент. Отклоненията трябва да са значителни, защото в противен случай те може да са специфични за дадената компания.
И в заключение трябва да се спомене, че всяка продажба, която е донесла добър доход е добра продажба. Разбира се, добре е тя да бъде направена при предварително зададени критерии, за да не се окаже твърде преждевременна.
Станете наш почитател във Facebook