Пием бира вкъщи, продажбите падат
Българите са изпили с 4% по-малко бира за първото полугодие спрямо същия период на 2009 г.
Това отчетоха фирмите членове на Съюза на пивоварите. Те са произвели 2 431 084 хектолитра бира. Представители на "Каменица" АД и на "Карлсберг - България" казаха, че очакват спадът до края на годината да стигне 10%.
Причината е лошото време и икономическата криза. Спадът само за юни, който е бил много дъждовен, е 10 на сто.
През първото полугодие е реализирано пиво в стъклени бутилки 937 720 хектолитра, наливно пиво - 124 454 хектолитра, бира в ПЕТ опаковки - 1 281 451 хектолитра, както и пивото в кенове (кутийки) - 88 253 хектолитра.
Увеличение с около 6% има само при продажбата в ПЕТ опаковки, защото са по-евтини, допълни Владимир Иванов.
Т.нар. "Студен пазар" (в ресторанти и кафенета) е около 28 процента, а "топлият пазар" (магазини) е 72 на сто от общите продажби на бира.
Статистиката показва, че българинът предпочита да консумира бира вкъщи, сред приятели, а не по заведения и това е показател за нисък стандарт на живот, казаха пивоварите.
Осигурителните прагове на работниците в бранша са станали равни на минималната работна заплата и тази мярка е извадила изцяло българския пивоварен сектор от сивата икономика. В пивоварните са заети около три хиляди души.
Акцизът, събран през компаниите, членове на съюза, през първите 6 месеца е около 40 млн. лв., а събраното ДДС през пивоварните фирми е около 80 млн. лв. Инвестициите в дружествата на съюза за същия период са 19 млн. лв., отчетоха фирмите.