Непознатата история на логото на известни брандове
Ключов елемент от идентификацията на марките, логото често има изненадващ произход и скрит смисъл. Висшето призвание на едно лого е да бъде познато по цялата планета. А още по-добре, ако постигне такава сила, че да символизира марката дори когато името й не е изписано. Като „запетайката" на Nike или ябълката на Apple. А за да се постигне това, няма правила.
Общото между всички успешни лога е стремежът да бъдат усъвършенствани, без да губят старата си слава:
Adidas
Създадената от Ади Дасер през 1924 г. компания е наречена Adidas през 1949 г., а логото с трите линии се появява през 1967 г. В началото то стои само върху обувките от марката, а по-късно влиза в употреба и при текстилната продукция. През 1971 г. логото е „ненарисувано" - върху него се появява детелина, която да символизира разнообразието на групата. През 1998 г., когато компанията придобива Salomon отново преначертава логото си - този път линиите са във формата на диамант. Настоящото лого с три линии във формата на планина датира от 2005 г.
Apple
Идеята за ябълката хрумва на Стив Джобс като асоциация с ябълката на Исак Нютон- един от създателите на модерната наука. Първото лого на Аpple, нарисувано от Рон Уейн, дори не е на плода, а на Нютон, седящ под ябълково дърво. Твърде сложно, през 1977 г. то е заменено с нахапаната ябълка, нарисувана от Роб Яноф, която трябва да асоциира с райската градина и дървото на познанието, а това че не е цяла е игра на думи между byte/bite. В първоначалния си вид ябълката е в цветовете на дъгата, но с развитието на хай-тек сектора през 1997 г. то става хромирано сиво- символ на вселената на високите технологии и изчистения дизайн на продуктите на Аpple.
Mercedes
Когато Даймлер и Бенц сливат компаниите си, те обединяват и логото им.
Звездата с трите лъча е скъпа за Даймлер. В своята младост, той изпратил картичка на жена си, на която имало къща върху звезда. Даймлер написал: „Някой ден тази звезда ще блести върху завода ми". Трите „лъча" на логото символизират водата, земята и въздуха- вселената, в която се движат двигателите на Даймлер.
Бенц допринесъл с венеца около звездата. Първоначално той бил лавров- символ на успеха в състезанията, но по-късно бил опростен до познатия ни кръг.
Carrefour
Легендата разказва, че стажант в рекламна агенция създал лотото на бъдещата верига през 1963 г., малко преди отварянето на първия магазин. Гениално стилизираното С- първата буква от името никога не е променяно. Много се спори за значението на двете стрелки, а за силата им и съдействат цветовете. Някои специалисти смятат, че динамичното синьо подканва към влизане в магазина. Суетните французи разбира се твърдят, че бялото, синьото и червеното в логото подчертават, че марката е френска, защото това са и цветовете на националното знаме.
McDonald's
Двойната дъга на McDonald's се появява цели 10 години след откриването на първия ресторант, а нейният създател е Джим Шиндлер. Той се вдъхновява от арките, с които архитектът Стенли Метсън огражда един от ресторантите във Финикс и които му се сторило, че приличат на М. Специфична особеност на логото е, че то може да бъде модифицирано според това дали стои върху ресторант, постер или кутия за Биг Мак. През последните години освен върху традиционния червен фон, то стои и върху зелен- символ на ангажираността на компанията с устойчивото развитие.
Porsche
Логото на Porsche, създадено през 1947 г. съчетава в себе си гербовете на кралство Вюртемберг (1806-1918) и на столицата му Щутгарт (черния кон). Другият най-известен кон- този на Ferrari, пък има съвсем друга история: емблемата е нарисувана на самолета на пилот, загинал през Първата световна война, и именно там я видял Енцо Ферари.
Създателката на логото, което по1 млн. души виждат всеки ден, остава незаслужено неизвестна. Нейното име е Рут Кедър, а творението датира от 1998 г. Първоначално тя мислела да използва само базови цветове, но L- то се губело и тя решила да го направи зелено- знак, че Google не приема никакви правила. В последствие логото е модифицирано десетки пъти от Денис Уанг- дизайнерът, който създава всички оргинални картинки за търсачката.
FedEx
Първото лого на Federal Express асоциира и излитането на самолетите. Оттогава датират и цветовете: виолетовото като символ на науката и оранжевото- на скоростта и креативността. Когато през 1994 г. компанията променя името си на FedEx, агенцията натоварена със създаване на новото лого, решава да остави цветовете непроменени.
Chupa Chups
Логото на компанията е създадено от самия Салвадор Дали през 1969 г. Тъй като самото й име привличало вниманието, той решил просто да го направи по-забележимо на фона на опаковката, поставяйки го в маргаритката. За цветовете се вдъхновява от испанското знаме.
Shell
Мидата асоциирала с произхода на петрола на лондонската компания Marcus Samuel & Co, която между другото в началото внасяла и декоративни миди. По- късно Marcus Samuel & Co също сменя името си на Shell (мида).Когато през 1915 г. компанията отваря първите си бензиностанции в Калифорния, логото й „е пребоядисано" в цветовете на испанското знаме- асоциация с колониалното минало на щата, който е бил испански 1697 до 1821, и в който мнозина се чувствали свързани с европейската си родина.
През 1971 г. логото се опростява още повече от Реймънд Лоули- създател също на логото на BP, New Man, LU, Monoprix, L'Oréal... През 1999 г. надписът Shell окончателно изчезва- мидата говори само по себе си.
Audi
Първото лого на Audi е единица в триъгълник. През 1932 г. Audi се обединява с Horch, DKW и Wanderer под името Auto Union. Оттогава датира и емблемата с четирите преплетени кръга, всеки от тях символизиращ една от четирите фирми.
Chanel
Разбира се двете C идват от името на Коко Шанел. Но не само. Шанел ги вижда гравирани върху замък в Крема, принадлежащ на богата клиентка американка, и иска позволение да го ползва като символ на лукс и елегантност. Днес това лого е най-използваното в света- от индустриалци и фалшификатори, заедно с логото на Louis Vuitton.
BNP Paribas
След сливането на BNP и Paribas, групата къса с традицията логото на банки да е само буквено. Четирите звезди, последната от които се превръща в птица, асоциират с европейското знаме и и четирите основни ценности на банката- ангажираност, бързина, амбиция и вдъхновение.