400 хил. долара глоба за рекламодатели в пиратски сайтове
Компанията за онлайн реклама Triton трябва да плати 400 хил. долара на филмовите студиа Warner Brothers и Disney, за това че е предлагала реклама в няколко пиратски сайта. Американската филмова индустрия спечели нова битка в борбата с пиратството - тази с рекламодатели, които инвестират пари в сайтове, предлагащи нелегално съдържание. Рекламната агенция е предлагала банери в няколко сайта, които излъчвали или предлагали линкове за нелегален даунлоуд на филми.
Според становището на федералния съд, фирмата е виновна за това, че е спомагала за извършване на престъпления срещу авторските права. Освен да заплати обезщетението като част от съдебното споразумение, Triton трябва да спре да работи с тези сайтове, както и в бъдеще да не поддържа бизнес отношения с подобни нелегални платформи.
Още през месец септември, Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) стартира кампания по информиране на рекламодателите и рекламните компании за последиците от инвестиране на част от рекламните си бюджети в нелегални сайтове, нарушаващи или спомагащи за извършване на престъпления срещу авторските права.
Близо 100 мениджъри и собственици на компании, рекламиращи в тези сайтове, както и няколко от най-големите медиа шопове у нас вече бяха информирани за негативните последствия върху имиджа на техните продукти, услуги и клиенти, когато те се асоциират с платформи, чиито бизнес модели са свързани с нерегламентирана дейност и най-вече - интернет пиратство.
Оказа се, че част от големите компании, към които БАМП се обърна не знаят, че техните продукти и услуги се рекламират в тези сайтове, тъй като онлайн рекламата им се контролира от рекламни агенции. Въпреки това компаниите категорично заявиха, че не желаят името им да се свързва с нелегални платформи и са изключили въпросните сайтове от настоящите си и бъдещи кампании. Някои от медиа шоповете също уведомиха своите клиенти за негативните последствия от финансирането на пиратски сайтове.
Никоя уважаваща себе си компания не би рискувала името й да бъде свързвано с престъпления срещу интелектуалната собственост и защитено творческо съдържание, нито пък би допуснала имиджът й да бъде сринат от присъствие на рекламни банери в пиратски сайтове. Още повече, че музиката е важна част от комуникационната и рекламна стратегия на почти всяка фирма, а финансирайки подобни сайтове тя на практика става съпричастна към незаконната им дейност.
„Резултатът от съдебния спор между филмовата индустрия и онлайн рекламодателите в САЩ е абсолютно логичен. Сайтовете, предлагащи нелегално съдържание онлайн се издържат основно от реклами", коментира Ина Килева, изпълнителен директор на БАМП. „В същото време те по никакъв начин не компенсират носителите на правата за това, че използват техните продукти - било то музика, филми, книги, ТВ сериали или предавания.
Вече има десетки легални онлайн услуги, които работят по същия начин - предлагат лицензирано съдържание безплатно за потребителите, но с приходите от реклами уреждат правата за това съдържание. Най-добрият пример в момента може би е услугата Spotify, която пише съвсем нова страница в онлайн предлагането на музиката - едновременно тя да бъде безплатна за потребителите, а в същото време хората, създали тази музика да получават възнаграждение за това", коментираха още от БАМП.