Кризата промени търсените и предлагани услуги в туризма
Световната икономическа криза даде своето отражение и върху туристическия бизнес. Свиването на приходите доведе до промяна на услугите и техните ценови диапазони. Предлагането и търсенето са в постоянна динамика, с която всяка туристическа агенция трябва да е в синхрон, за да отговори на изискванията на пазара, съобщават от Sun Spree Travel Partner.
Иновативност, гъвкавост на услугите, проучване на предлагането са само част от необходимите качества, които се изискват от клиентите.
Намаляването на покупателната способност направи клиентите на туристически услуги по-взискателни, търсещи и адекватно оценяващи съотношението между цена и качество.
През 2010 година на пазара се появиха нови тенденции и услуги:
Имплант офисите (implant office) - Това е начин на обслужване, при който служител на агенцията за корпоративно обслужване, извършва всички услуги (резервации за хотели, самолетни билети, трансфери и други съпътстващи дейности) за дадена компания срещу фиксирано заплащане. Този метод е ефективен, защото предлага комплексно и бързо решение на компании с голям обем от служебни командировки, оптимизира разходите и времевите ресурси.
Редуциране на международните бизнес пътувания - За периода 2009-2010 г. туристическите агенции отбелязаха намаляване на пътуванията в чужбина и заместването на международните срещи с конферентни разговори. Тези тенденция се оценява като положителна от страна на разходите, но като отрицателна от гледна точка на резултатите и междуличностните връзки. Много от големите мениджъри я отричат като ефективна, защото се губи мотивацията от лична връзка, разговорите стават все по-служебни и човешкият аспект на работата се губи.
Намаляване на разходите - Свиване на разходите за организация на фирмени събития, тийм билдинги, обучения, инсентив пътувания и др. - пряко следствие от световната икономическа и финансова криза. Докато останалата част от Европа излиза от тази тенденция, България все още е в нея. Ние регистрираме около 30% спад в приходите от организирането на такъв тип дейности.
Мотивационни програми - Все повече отдели по човешки ресурси в компаниите използват услугите на туристически фирми като партньор за различни мотивационни програми на служителите. Основният аргумент в полза на тези работодателски програми е, че всички служители, независимо какво е тяхното ниво в компанията, имат нужда от лична почивка, ваканция или просто уикенд на приятно място. Ролята на туроператора е да предложи специални оферти за служителите с договорена от работодателя отстъпка, частично или изцяло финансирани от работодателя.