Хубаво ли е да ти е евтин бензинът?
През последните години станахме свидетели на драстично повишение в цената на бензина, предопределено от поскъпването в цената на петрола и от акцизите.
И докато родните потребители плащаме по около 2.5 лева за литър от масовия бензин, ето страните, на които родните шофьори могат да завиждат, или тези с най-евтина цена на горивото.
Ето и 10-те страни, където шофьорите плащат най-малко за литър от ценното гориво, според изданието Investopedia.com.
1. Венецуела (7.6 цента за галон) - 2.84 стотинки за литър
1. Иран (37.9 цента за галон) - 14.13 стотинки за литър
2. Саудитска Арабия (60.6 цента за галон) - 22.60 стотинки за литър
4. Либия (64.4 цента за галон) - 24.02 стотинки за литър
5. Катар (71.9 цента за галон) - 27 стотинки за литър
6. Бахрейн (79.5 цента за галон) - 30 стотинки за литър
7. Туркменистан (83.3 цента за галон) - 31 стотинки за литър
8. Кувейт (87.1 цента за галон) - 32.5 стотинки за литър
9. Оман (1.173 щ.д. за галон) - 44 стотинки за литър
10. Алжир (1.2 щ.д.) - 45 стотинки за литър
Общото между посочените страни е това, че са богати на петрол. Другата им сходна характеристика е, че никоя от тях не се смята за напълно демократична страна и всичките са с развиващи се икономики.
Тези страни се отличават и с най-голямо потребление на бензин до голяма степен следствие на ниската му цена. Ето и статистика по отношение на потреблението на бензин в тези богати на петрол държави.
Саудитска Арабия (1 място по производство, 8 по потребление)
Иран (5 място по производство, 14 по потребление)
Кувейт (11 място по производство, 36 по потребление)
Венецуела (13 място по производство, 24 по потребление)
Алжир (16 място по производство 40 по потребление)
Либия (18 място по производство, 46 по потребление)
Катар (20 място по производство, 62 по потребление)
Оман (25 място по производство, 70 по потребление)
Туркменистан (41 място по производство, 72 по потребление)
Бахрейн (64 място по производство, 101 по потребление)
Някои от посочените страни потребяват повече, отколкото произвеждат, като в Бахрейн например, докато съотношението произведено потребено е 1.7 в Туркменистан, 2.3 в Иран и 3.18 във Венецуела.
Една от причините затова цените на бензина да е толкова ниска в посочените страни е желанието на правителствата им да правят потребителите щастливи и по този начин да се запазва властта.
Въпреки евтиния бензин обаче, в доларово изражение, потребителите в тези относително бедни страни далеч не би трябвало да се радват толкова, предвид на ниската им покупателна способност, в съответствие с техния доход. БВП на човек от населението въз основа на покупателната сила на парите е представена в следната таблица.
1. Венецуела (12 048 щ.д.)
2. Иран (11 882 щ.д.)
3. Саудитска Арабия (22 606 щ.д.)
4. Либия (13 845 щ.д)
5. Катар (88 221 щ.д.)
6. Бахрейн (26 931 щ.д.)
7. Туркменистан (6 804 щ.д.)
8. Кувейт (38 774 щ.д.)
9. Оман (25 491 щ.д.)
10. Алжир (6 965 щ.д.)
Погледнато по този начин дори и въпреки ниската цена на бензина средно зареждане в Алжир два пъти на месец би означавало 435 долара, или 6% от БВП на човек въз основа на покупателната сила на парите, на фона на 2.6% в САЩ, въпреки по-високите цени на ценното гориво.