Осем години от IPO-то на Googlе
Днес се навършват точно осем години, откакто интернет гигантът Google стана публична компания.
На 19 август 2004 г. Google предложи за продажба общо 19 605 052 акции на цена от 85 долара за брой.
Набраните 1.67 млрд. долара от първичното публично предлагане на акции определиха на Google пазарна капитализация от над 23 млрд. долара.
В петък акциите на компанията затвориха на цена от 677.14 долара за брой, което представлява ръст от близо 700% за осем години. Пазарната капитализация на компанията вече възлиза на над 221 млрд. долара.
Цената на акциите на компанията достигна 700 долара за първи път на 31 октомври 2007 г. Най-високото ниво, което е достигала пък, е 714.87 долара за акция на 7 декември същата година.
В разгара на световната финансова криза акциите на компанията поевтиняха до 262.43 долара за брой в средата на ноември 2008 г.
Само през 2009 г. обаче книжата на най-голямата интернет търсачка поскъпнаха с над 90% от около 320 долара в началото на годината до над 620 долара в края.
За времето си IPO-то на Google беше считано за провал. Някои от първите инвеститори в компания намалиха броя на акциите, които искаха да продадат, защото цената не достигна очакваните от тях нива.
Акциите на Google дебютираха на борсата при цена от 100.01 долара, или с 18% над цената от 85 долара, постигната в IPO-то. Това беше долната граница на ревизирания ценови диапазон 85 - 95 долара и доста по-малко от първоначалния ценови диапазаон от 108 – 135 долара. Броят на предложените акции пък бе намален от 25.7 млн. на 19.6 млн.
IPO-то на Google не постигна това, което се очакваше да направи – да демократизира пазара на новите емисии и да успокои маниакалната търговия в дебюта на акциите на борсата, пише Forbes около месец след първичното публично предлагане през 2004 г.
Днес обаче едва ли някои от ранните критици на IPO-то на Google са на същото мнение. Акциите на Google никога не са затваряли на ниво под 100%, а доходността им с лекота бие с 570% тази на индекса S&P 500 за периода.