Кризата засегнала и собствениците на яхти
Наемане, покупка или строеж на кораби... Криза е и трудните преговори за цените са в центъра на дискусиите по палубите на мегаяхтите между милиардерите, събрали се тази седмица на годишния салон Monaco Yacht Show.
"Преди финансовата криза от 2008 г. нямаше преговори", спомня си Матилд де Рофиняк, специалист по наемите към "Интернешънъл Йот Кълекшън". Днес това е част от играта, това са бизнесмени", уточнява тя с усмивка.
Общо 103 яхти с дължини от 25 до 90 метра, от които около 40 са излезли от корабостроителниците през 2012 г., си съперничат по лукс, модернизъм и понякога по крайности.
Както всяка година, капитани, богати корабособственици, корабостроители, производители на оборудване, агенти за наемане на кораби се блъскат по кейовете на пристанището на Монако.
"Продава се изкуството да се живее, пайети и престиж, но зад всичко стои цяла икономика, която е от полза за средиземноморските пристанища", подчертава Хайн Велема, генерален директор на монакската компания "Фрейзър Йотс", който е наясно, че разточителството привлича критики в период на криза.
"Продажбите станаха по-трудни. Понякога предлаганото от купувачите е 60% от исканата от производителя цена", констатира Велема. Средна 40-метрова яхта в момента струва приблизително 12 млн. евро, посочва БГНЕС.
"Цените бяха най-високи между 2006 и 2008 г., преди да регистрираме през 2009 г. спад с 40%, а след това известно стабилизиране", подчертава ръководителят на компания, който се надява на подем след събуждането на американския пазар. Азиатците също започват да поръчват.
Що се отнася до микропазара на гигантските яхти с дължина от над 100 м (които може да струват над 200 млн. евро), той остава незасегнат с около 25 яхти и още около 15 в строеж. През 2014 г. ще бъде готова и най-голямата яхта в света със своите 180 м.
Друго доказателство за кризата е, че руските и близкоизточните собственици вече контролират разходите си. Екипажите са много по-малки през зимата, като през пиковите месеци юли и август се подсилват, отбелязва той.
За суперяхта от над 24 м трябва да предвидите 4 млн. евро годишни разходи, като от 5 до 10% от разходите отиват за застраховки, екипаж, пристанищни такси, гориво и храна.
Три четвърти от големите яхти се отдават под наем в Европа от богатите си собственици, които ги използват само по няколко седмици през лятото. Яхта от 50 м се наема за 200 000 евро на седмица.
"Клиентите ни вземат малко ваканции", а това означава, че качеството на екипажа и висококачественото хотелско обслужване с готвач и масажистка става най-важно, подчертава Матилд де Рофиняк.
Трябва да бъдат изпълнени всичките им желания, като например място за акостиране в Монако или в Сен Тропе в посочен от тях ден.
"В общи линии плаването не им харесва толкова, колкото водните атракции като джет ски и тобоган или пък спирките по Лазурния бряг", обяснява тя. Американците и руснаците си остават добри клиенти, като напоследък се проявяват и бразилците.
За да се харесват яхтите от всички, тенденцията е към изчистен дизайн, към естествените материали като дървото, към неутралните тонове.
Мегаяхтите обаче от над 60 м често издават по-индивидуалния вкус на притежателите си като например яхтата с име Diamonds are forever, по заглавието на филма "Диаманти завинаги" от поредицата за Джеймс Бонд.
Тя е построена от италианския производител Бенедети и е доставена през януари на американски автомобилен магнат. Той сам посреща на палубата любителите, готови да купят яхтата за 63 млн. евро.
Този запален привърженик на корабите не се е поколебал да сложи като акцент на декорацията в стил 30-те години на миналия век 30 картини на фатални жени, украсени с кристали или да поръча огледала с вградени телевизионни екрани, за да гледа приключенията на агент 007, докато се бръсне.