Удвояване на жертвите от пътни инциденти в развиващите се страни до 2020 г., предвиждат в последното си изследване експертите от Технологичният център на Allianz (Allianz Center for Technology – AZT).

Докладът „Allianz Risk Pulse“ набляга на дефицита от мерки за пътна безопасност в някои страни и на това, че елементарни действия могат да доведат до бързо подобряване на ситуацията. Проблемът е, че в глобален мащаб катастрофите са подценен фактор за смъртността.

1.2 млн. души загиват и 50 млн. биват ранени в пътни инциденти всяка година, според статистиката на Световната здравна организация. По всичко личи, че тенденцията на ръст ще бъде все по-изразена в бъдеще, но елементарни мерки за сигурност могат чувствително да подобрят нещата. Затова експертите апелират за засилване на законовите изисквания и социалните рамки по целия свят.

Пътните инциденти, разбира се, са една от многото причини за смъртност по света, но влиянието им върху здравето на хората е подценено. „За да се борим ефективно с нарастващия брой загинали на пътя, се нуждаем от нова култура на безопасност. Всяка транспортна система може да бъде само толкова безопасна, колкото безопасно е поведението на тези, които участват в нея“, заявява Кристоф Лаутервасер, ръководител на AZT.

Експертите установяват ясна зависимост между пътната безопасност от една страна и икономическите условия и техническите стандарти в дадена държава – от друга, посочва insurance.bg.

22 загинали на 100 000 души население в страните с ниски доходи отчита статистиката на СЗО за 2009 г. В страните със средни доходи смъртните случаи са 20, а в тези с високи доходи показателят пада до 10 на 100 000.

„Тази тревожна закономерност трябва да бъде прекратена, безопасността на пътя не трябва да бъде въпрос на просперитет“, казва още Лаутервасер.

Индия е страната с най-голям брой загинали в абсолютно изражение. Веднага след нея се нареждат Китай, САЩ, Русия и Бразилия, според данните на СЗО за 2009 г.

Съвсем по друг начин обаче изглежда класацията по смъртност на 100 000 души население. На първо място там е Еритрея, на второ – Островите Кук, а на трето – Египет. След тях следват страни като Либия, Афганистан, Ирак и Ангола.

Германия, за сравнение, заема 24-то място по абсолютна смъртност на загиналите на пътя и 165-о по загинали на 100 000 души.

Статистически рискът от фатален инцидент на единица пропътувано разстояние в глобален мащаб е най-висок за двуколесните моторни превозни средства, пешеходците и велосипедистите.

Мерките и за активна, и за пасивна безопасност, трябва да бъдат затегнати, според AZT. Пасивната безопасност включва носенето на предпазни колани и използването на детски седалки и каски.

Активната сигурност може да се засили с образованието за безопасност на пътя в училищата и стриктни правила при издаването на шофьорски свидетелства. Законовите мерки срещу шофирането в пияно състояние също е от основно значение, при положение, че алкохолът е виновен за 10 до 32% от всички фатални инциденти, според данните на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Системите за подпомагане при шофиране могат да окажат значителна превенция, особено в по-богатите страни.

Превенцията е най-важна, но и спасителните действия играят важна роля за намаляването на жертвите. Минималните стандарти за инфраструктура също са ключови за подобряването на безопасността.

„Трябва да се провокира фундаментална промяна в културата и начина на мислене. Тя изисква съответната законова база, както и изграждането на по-безопасни пътища. Това е единствения начин, по който можем да постигнем целите си за намаляване на броя на пътните инциденти по света“, твърди още Лаутервасер.