Играта с номерата на колите
Те имат шофьорски книжки, имат и автомобили, но нямат регистрационни номера. В големите китайски градове табелките са просто кът. В Шанхай за тях се наддава на търг, а в Пекин раздават номерата в специална томбола.
Звучи налудничаво, но е факт, коментира Дойче веле. Тези специални процедури са продиктувани от желанието на властите да ограничат броя на автомобилите из големите градове. Само по улиците на Пекин се движат над 5.2 милиона коли. Задръстванията там са ежедневие. Те обаче не са единственият проблем. Голяма част от автомобилите не покриват стандартите за вредни емисии. Освен това в града има стотици хиляди котли и печки на твърдо гориво, които допълнително замърсяват въздуха през зимата. Нищо чудно, че градът често е забулен от смог. Последно това се случи преди броени дни.
Поради гореизброените причини в началото на 2011 година Пекин реши да въведе ограничения при регистрацията на нов автомобил. Шанхай пък е въвел тази практика още преди почти 20 години. Двете метрополии обаче подхождат различно в ограничителните си мерки.
9000 евро за регистрационен номер
23-милионният Шанхай провежда търг за автомобилни номера. Този месец почти 21 000 граждани участват в търг за 9 000 табели, чиито цени излизат средно по 9 000 евро. А това е двойно повече в сравнение с миналата година. За тези пари в Китай човек може да си купи чисто нова малолитражна кола с всички екстри.
За да ограничи спекулациите, Шанхай въведе и едно ново правило - закупените номера могат да бъдат препродавани едва след три години. Сигурно ще попитате: защо хората не си регистрират колите просто в други градове? Защото и това не е решение - повечето градски магистрали са забранени за автомобили от други населени места.
В Пекин правилата са други - там не организират търгове за автомобилни номера, а специална томбола. Така месечно се раздават по 20 000 табелки. През месец януари в томболата са участвали 1,5 милиона граждани на Пекин. Неслучайно хората тръсят и задни вратички, за да се снабдят с така желаните регистрационни табели.
Табелки под масата
През декември 2012 например се развихри голям скандал, след като плъзна слух, че директорът на траспортните власти Сон Янго продавал номера под масата. Градската управа на Пекин отрече категорично. Внимателни юзъри, които следят томболата, забелязали, че някой си Ли Ксемей печелил седем пъти поред. Същото име носи заместник-дикерторката на транспортната полиция. Официалната реакция беше, че става въпрос за "чиста случайност". По-късно обаче пресата информира, че в аферата е замесен синът на Сон Янго и неговата секретарка. Двамата са печелили по 20 000 евро от регистрационен номер.