Дивидентните аристократи
При инвестициите на борсата няма „сигурни неща“ и това е добре да се осъзнае възможно най-рано от инвеститорите, съветват специалисти. Нови конкуренти, промяна в технологиите, или просто лош мениджмънт могат да са сред факторите, които да внесат сериозни шокове и дори да извадят всяка компания от бизнеса, независимо от това, колко е зряла.
За тези, които са по-консервативни и търсят по-голяма стабилност, изключително важен фактор за избора на инвестиция е изплащания от компанията дивидент. Трицифрени P/E-та и очакванията за голям ръст не са приоритет за по-нетолерантните към риск инвеститори.
Много инвеститори отъждествяват изплащащите дивидент компании като „скучни“ и това бе видно от промяната в отношението към Apple, когато започна да плаща дивидент. Това е така, защото се смята, че компаниите изплащащи дивидент вече са навлезли във фаза на зрялост и вече не са във фаза на растеж.
Дивидентът, обаче, може да е ключов момент, когато се търсят компании за инвестиране. Изплащането на дивидент е важен признак за състоянието на компанията, защото една компания, или има пари да го плаща, или няма, и тук не може да има спекулации, смятат пазарни наблюдатели.
Така, например, химическата компания и компонент на Dow – DuPont изплаща дивидент всяко тримесечие от 1904 година насам. Това са 434 тримесечия на непрекъснато изплащан дивидент.
Всичко това е довело до шегата че „сигурните неща в живота са смъртта, данъците и дивидента на DuPont“.
Още по-впечатляващо е не само постоянството на дивидента, но и неговото повишение. Някои компании продължават да повишават нивото на плащания дивидент всяка година.
Съществува индекс на „дивидентните аристократи“, в който са включени компании от Standard & Poor's, които не само са изплащали дивидент през всяка от последните 25 години, но са успявали и да го повишават ежегодно.
Броят на тези компании се е понижил до 42 през 2010 година в сравнение с 52 през 2008 година, предвид на финансовата криза.
Нещо повече много малко компании са съумели да продължат с повишението на дивидента си през годините на кризата.
Има една компания, известна на всички, която е повишавала дивидента си не само през последните 25 години, а през последните 51. Това е Coca-Cola.
На 21-ви февруари най-големият световен производител на безалкохолни напитки обяви, че повишава изплащания дивидент с 10% до 28 цента на тримесечие. Дивидентът е платим на 1-ви април за акционерите, притежаващи акции към 15-ти март.
Към настоящия момент дивидентната доходност на акциите на компанията е в размер на 2.9%. Печалбата на компанията се очаква да се повиши с 6.6% през тази година.