В условия на остра конкуренция именно т. нар. „румънски синдром” причини спада на цените до 35 евро в Унгария, това е проблем също и на Чехия, и Словакия. Това е реално проблем на всички пазари, включително и на българския, той се нарича конкурентност. Така Николай Генчев, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет, ЗК Уника, коментира проблема с подбиването на цените в сектора „Гражданска отговорност” на финансовия форум „Шумът на парите’2013”.

По думите му мотивите за това да се смъкват цените на „Гражданска отговорност” е друга тема. Ако един играч се държи неразумно и смъква много цената, това не значи, че всички останали трябва да се държат неразумно, и да го последват. Това води до потенциални, а впоследствие – и реални загуби, каза Николай Генчев.

По думите му същевременно трябва да се пазят интересите и на клиента и да има баланс между желанието да защитим клиента и желанието да продължим да бъдем участници на пазара.

Няма рецепта за решаването на този казус и намесата на регулаторите е от съществено значение.

Според Николай Генчев трендът в последните 5 години е категоричен: цената се вдига. За да се постигне ясен баланс, този въпрос е свързан с узряването на участниците на пазара, с осъзнаване на това какво им носи успех в дългосрочен аспект, с правилна преценка на рисковете.

Тези, които гледат късогледо и краткосрочно, те искат парите на клиента тук и сега и не мислят какво ще стане след две години. Все пак вярвам, че масовата група играчи не разсъждават толкова късогледо.

През последните години мислим по-рационално, по-стратегически, докато преди въпреки намесата на регулатора сме били свидетели на безумия, каза Николай Генчев.

Културата и покупателната възможност – тези два фактора, в съчетание, не позволяват на българина да си купи друго, освен „Гражданска отговорност” и може би малко „Каско”, смята Николай Генчев.

Според него другият основен фактор за нежеланието за застраховане е ниската застрахователна култура и грамотност на българина.

Той съпостави по-развитите страни от Западни Европа и Щатите, където тъкмо в трудни времена хората искат допълнителната протекция на застраховането с положението у нас.

По думите на г-н Генчев именно сумата от застраховките е била сред първите, която си е спестил българинът след настъпването на кризата, което е твърде късогледо. И двата фактора се съчетават негативно в условията на криза поради ред икономически и психологически фактор,заяви той.

По отношение на ролята на собствените канали (агенти и др.) и несобствените канали (брокери) на застрахователните компании в ситуация на криза, Николай Генчев посочи, че от гледна точка на застрахователя няма драстични промени и при двата вида канали.

По думите му безспорно доминиращият канал за продажба е брокерският, той играе роля дори при формирането на културата на клиентите.

През 2013 г. форумът „Шумът на парите“ се организира със съдействието на ВИП спонсора Евро Финанс и основните спонсори – SG Експресбанк, вносителят на автомобили Chevrolet, застрахователното дружество Армеец, Пенсионно-осигурителна компания Доверие и дружествата за управление на активи Актива Асет Мениджмънт и ЕФ Асет Мениджмънт. Сред спонсорите на събитието са и Balkans International Wine.

Медийни партньори на събитието са Дарик радио, телевизия Bulgaria on air, сп. Мениджър, в. Стандарт, SeeNews, imot.bg, novini.bg и insurance.bg.

Организационен партньор е компанията за управление на събития Ивенто. Форумът се осъществява с комуникационната подкрепа на агенция за връзки с обществеността AMI Communications България.