Всеки глас за ГЕРБ на парламентарните избори се оценява на 1.81 лв., бюлетината за "Либерален алианс" на Веселин Марешки пък е струвала най-скъпо - 33.84 лв. Това показват данните на Института за развитие на публичната среда.

Сдружението е изследвало медийните разходи на участниците във вота на 12 май въз основа на официалните им отчети пред Сметната палата, съобщи вестник "Стандарт".

Останалите "цени" за парламентарно представените партии са съответно 2.26 лв. за "Атака", 3.43 лв. за "Коалиция за България" и 9.95 лв. за ДПС. Това означава, че най-евтината кампания сред парламентарните сили е дело на ГЕРБ, а най-скъпата - на ДПС.

Сред най-луксозните агитации са тези на "Горда България" - 31.03 лв., ЕНП - 24.08 лв., ДСБ/БДФ - 20.35 лв., СДС - 15.64 лв. Най-ниските "разходи" са 7 лв. и в тях се вместват "Движение България на гражданите", РЗС и Национал-демократичната партия.

За медийно отразяване на кампанията участниците са дали 52 на сто - 9.3 млн. лв., от общите си разходи - 17.9 млн. лв. Данните обхващат 25 партии, седем коалиции и един инициативен комитет.

45 процента от средствата са платени за кампании в частните телевизии, 9 процента за сайтове в интернет. От парите за избори 12% са отишли при БНТ и 3% при БНР.

"Делът за медийно отразяване е много по-висок дял, отколкото е практиката по света", отбеляза Антоанета Цонева, председател на Института за развитие на публичната среда.

"За да има равнопоставеност между участниците в изборите в медийната кампания, която у нас е близо сто процента платена, трябва да се спазва стандарт - платеното съдържание в медиите да е ясно разграничено от редакционното, и това е нашата основна препоръка за промените в изборното законодателство", посочи Антоанета Цонева.

Институтът смята, че поне наполовина трябва да се свият държавните субсидии за политическите партии, които заради гарантираното им от бюджета финансиране са станали много "лениви" и нямат рефлекс да се свързват с избирателите за набиране на средства.

Според експертите разходите на партиите за изборите са по-големи, защото извън официално обявените суми те получават средства и от сивия сектор.

Парадоксът в България е, че обикновено най-малко разходи за медийни услуги се правят по време на местни избори, допълни Цонева. През 2011 г. партиите са дали за медийно отразяване 27% от разходите си или 3 706 129 лв.