International Personal Finance (IPF), водещ международен доставчик на потребителски кредити на редица развиващи се пазари в Европа и Мексико, започна да оперира в България под името „Провидент Файненшъл България”. У нас компанията ще използва търговската марка Provident, подобно на другите си международни пазари.

Вижте какво сподели пред камерата ни Джерард Раян*, главен изпълнителен директор на International Personal Finance.

Г-н Раян, преди няколко месеца обявихте навлизането си на пазара в Литва, днес обявявате встъпването си на българския пазар. Защо избрахте България за своя следваща бизнес дестинация?

Това се дължи на нашата нова стратегия, която изисква от нас да се разширяваме и по този начин ние решихме да увеличим броя на страните, в които оперираме, от шест на повече. Пет от тях са в Централна Европа, но имаме представителство и в Мексико. Решихме, че е добре да търгуваме в страни, в които досега не сме представени.

В началото на тази година избрахме Литва и България като страните, към които ще се насочим, защото смятаме, че в тези две страни ще можем да прилагаме същия бизнес модел, който имаме в другите държави.

Вие сте автор на стратегията за растеж на компанията, какво бихте могли да кажете за нея? Дали вече са известни следващите страни, в които планирате да навлезете?

Нашата компания съществува от 130 години, пазарната ни капитализация е над 1.5 милиарда паунда, или над 2 милиарда щатски долара. Имаме 6 500 служители и 29 000 консултанти. Затова смятахме, че трябва да се разширяваме колкото се може по-бързо.

Нашата стратегия се състои от четири стълба. На първо място, навлизане в нова страна. На второ място, по-добра връзка с клиентите, което означава да разширим продуктите, които им предлагаме.

На трето място, ние искаме да подобрим разбирането към клиентите и техните потребности и четвъртият стълб е изпълнението на всичко това. Затова бих обобщил, като кажа, че искаме да се възползваме от възможностите, които съществуват за нашия бизнес по света, като използваме добрата си основа.

Така например по настоящем нашите продукти са главно парични заеми, като в бъдеще ще имаме предплатени дебитни и кредитни карти. По настоящем имаме възможност за т. н. „решение по принцип“. Ако имаме клиент, който се свърже с нас онлайн и иска да знае дали ще му отпуснем заем, ние може да проучим обстоятелствата и да му предоставим това решение онлайн.

Смятаме, че в бъдеще ще можем да предоставяме отстъпка на наши стари клиенти, които искат да вземат нови кредити, защото са доволни от нас. Отстъпката ще е от лихвения процент.

На българския пазар действат още 163 други компании. Как очаквате вашата компания да промени пазара в България?

Това е много добър въпрос. Фактът, че има толкова компании, означава, че е един малък пазар, или по-точно има много малки компании, които функционират. Ние обаче имаме добра основа, осъществяваме бизнес от 130 години, имаме доста съществена компания и вярвам, че ако прилагаме същите правила, както на другите пазари, ще можем да предоставяме по-добра услуга.

А именно да придобием много добри индивидуални отношения с клиентите, никога да не предоставяме повече, отколкото биха могли да си позволяват да платят, никога да не плащат наказателни лихви или допълнителни наказателни такива. Така вярвам, че ще можем да спечелим доста голям дял от пазара, като предоставяме на клиента по-добра услуга от това, което някога е виждал.

Какво ще се случи с клиента, ако не заплати една, две или повече от седмичните си вноски?

Ние твърдо вярваме, че ако даден потребител се затруднява с изплащането на вноските си, няма смисъл допълнително да го удряме с наказателни лихви или допълнителни такси. Вярваме, че това ще го затрудни в погасяването на своя дълг.

Така, ако видим, че един клиент не може да погаси своето задължение, клиентът ще работи със своя кредитен консултант за разсрочване на плащането, за да може по-лесно да се погаси. Ние вярваме, че е най-добре за компанията и клиентът да не се удря с утежняващи такси.

Предвид на това, че компаниите на пазара са малки, не направихте ли опит да придобиете някоя от големите компании или предпочитате да навлезете самостоятелно?

Когато навлизаме на нов пазар, провеждаме финансово и правно проучване. Видяхме, че има доста големи компании, но решихме, че за нас е най-добре да започнем от началото, прилагайки правилата, които винаги сме прилагали, като етика, прозрачност и правене на всичко възможност клиентите да разбират какво точно всъщност правим.

Именно затова в момента набираме хора, които ще спазват същия модел за правене на бизнес. Към настоящия момент имаме 28 служители и 14 кредитни консултанти, като вярваме, че техният брой ще нарасне във времето.

Вашите служители се очаква да се повишат до 500, а инвестициите да надхвърлят 10 милиона паунда. Какво очаквате от българите като ваши клиенти?

С развитието на бизнеса си в България очакваме да имаме 100 000 клиенти. Вярвам, че фактът, че провеждаме бизнеса си по честен и прозрачен начин ще привлече много клиенти. Клиентите могат да очакват да им предоставим отлична услуга, ще изградим с тях дългосрочна връзка и ще се отнасяме с тях честно.

Това, което очакваме от клиентите си, е да погасяват своите задължения в срок и в случай на срещане на затруднения - да се свържат с кредитния си консултант, за да се договорят нови условия. Вярвам, че когато двете страни правят всичко най-добро от себе си, това ще е една добра връзка.

Успехът на един бизнес се дължи и на хората, които набираме като наши служители. Компанията инвестира много пари и време в това. Например миналата година компанията спечели наградата за работодател на годината в Унгария. Спечелихме и награда в Чехия през изминалата година за най-етична кредитна компания сред небанковите кредитни институции. Вярвам, че ако правим същото в България, това ще ни гарантира успех.



* Джерард Раян е назначен на поста главен изпълнителен директор на International Personal Finance plc през януари 2012 г., но официално встъпва в длъжност през април същата година.

Преди това Раян е бил главен финансов директор на Garanti Bank, Турция и главен изпълнителен директор на GE Money Bank, Прага; главен изпълнителен директор на потребителското финансиране на Citi за Западна Европа, Близкия изток и Африка; директор на Citi International plc, Egg plc и Morgan Stanley Smith Barney Великобритания.