Петя Стоянова, управляващ съдружник в Power Brand, има повече от 15 години опит в областта на маркетинга, брандинга и интегрираните комуникации в международни компании.

Професионалната й практика е свързана с изграждането, управлението и развитието на марки като Globul, Flirt, Toyota, DHL, Liqui Moly, Sonax, MV Agusta, БНТ и др.

Тя е един от лекторите в семинара „Как да създадем успешна марка в България?“, който ще се проведе на 15 октомври в Новотел София.

Всички модули в програмата на семинара представят практически знания и успешни модели за създаване и управление на марки, подкрепени от реални примери и казуси от бизнес ежедневието на български предприемачи и маркетинг експерти.

Госпожо Стоянова, как се осъществява успешното позициониране на една марка?

Успешното позициониране е сложен и дълъг процес, който трябва да бъде сериозно осъзнат от компанията. Би трябвало успешното позициониране да започва от вътрешната визия на компанията и в повечето големи фирми това е така.

Без тази визия, без разбирането каква ще е философията на марката, на цялата компания, какво ще е поведението на служителите, какви са целите много трудно може да се постигне стабилно и дългосрочно позициониране.

От тук нататък е много важно да има фокус компанията върху пазара върху конкуренцията, върху това доколко тази конкуренция е успешна, какви продукти има на пазара, как ги е лансирала, какви пазарни ниши е заела. Едно от основните правила на успешното позициониране е уникалността на продукта, тоест трябва да се намери ниша на пазара, която дадения продукт или услуга да заеме.

Разбира се, ние преди това трябва да сме разбрали коя ниша е свободна. Процесът трябва да е много осъзнат и със сериозен фокус върху бъдещите планове на компанията.

Според вас коя марка би имала по-голям успех - тази, която е позиционирана в конкретна ниша на пазара, или ориентирана към масовия потребител?

Това е леко странен въпрос, защото от моята гледна точка масов потребител не съществува. Ако един продукт е вече бранд, то този бранд не може да е насочен към масовия потребител. Бих казала, че няма такъв продукт. Силният бранд винаги е фокусиран върху определена ниша, определен вид потребители и задоволява определени потребности.

Брандът става бранд тогава, когато потребителят влезе в магазина и види една стока на една цена, примерно от 5 лева, но в неговото съзнание стойността е много по-голяма.

Компаниите, които се отличават от другите, имат по-голям успех. Какви инструменти използват те за позициониране на своята марка?

В повечето случаи зад уникалните компании стои един човек, един лидер, човек с много ясна визия, с много ясни принципи и ценности, които иска да изгради. Пример са технологичните компании, които много често се спрягат и са на върха на вълната.

В компании като Apple, Google, Amazon стои по една личност, която развива марката и философията зад тази марка. Бих казала, че това е успешната формула. На нашия пазар това също може да е успешната формула и да работи.

Бих казала, че това е успешната формула, която може да работи добре и на нашия пазар, на който има много неразорани ниши и отворени възможности.

Разбира се, пазарът в България е малък и това до някъде ограничава практиката и възможността да експериментираш, конкуренцията е по-малка и по-бавна, но в никакъв случай не е невъзможно.

Регистрацията за семинара "Как да създадем успешна марка в България?" е отворена и всички, които имат интерес към събитието, може да заявят своето участие на адрес www.powerbrand.bg/seminars.

Първите 15 регистрирани участника ще получат безплатен екземпляр от книгата „Брандинг 101” на издателство „Локус Пъблишинг”, партньор на проекта.

Организатор на семинара е консултантска фирма “Пауър Бранд”, специализирана в пълно маркетинг обслужване на търговски марки.

„Пауър Бранд” работи в областта на брандинга и медиите повече от 2 години в партньорство с водещи маркетинг консултантски компании в света и популярни международни експерти с многогодишен опит и доказани успехи.