Мирослава Георгиева притежава над 15 години опит в сферата на маркетинговите изследвания в GfK Bulgaria. Ръководи с професионален хъс направлението по потребителски преживявания в компанията.

Мирослава Георгиева е ментор в GfK New Comer Academy във Виена, едноседмичен обучителен модул, който включва най-добрите практики в областта на маркетинговите изследвания за служителите на GfK от Централна и Източна Европа, Средния Изток и Африка.

Лектор на редица професионални конференции в България и чужбина, сред които: GfK Financial Conference, Виена, Retail in Detail, София, БАУЧР, Несебър и др. Има магистърска степен по социология и телевизионна журналистика от СУ „Климент Охридски”.

Защо приехте поканата да участвате в семинара „Успешни стратегии за въвеждане на българска марка на пазара”, организиран от Пауър Бранд?

Вярвам, че споделянето на знание и практически опит са решаващ фактор за развитието на маркетинговата култура и пазар в България. Убедена съм, че ако всички ние, които участваме в изграждането на една марка или продукт, възпитаваме култура на обсъждане и повече размишления върху продуктите, които произвеждаме, то това ще доведе до качествено нови промени в начина на мислене, работа и създаване на маркетинговия пазар като цяло.

Ето защо възможността, която предоставя консултантска фирма „Пауър Бранд”, си заслужава да бъде използвана – така всеки от нас, било то лектор или участик, ще има уникалния шанс да мисли заедно с другите, и да намери това, от което най-много има нужда в своето професионално ежедневие.

Защо смятате, че събитието би било полезно за аудиторията?

Смятам, че всеки участник в това събитие би намерил “нещо-за-себе-си”, стига да има ясна представа какво би искал да постигне. Това, което аз мога да обещая на участниците, е: ясни, конкретни, ориентирани към всекидневната практика препоръки, които биха могли да им помогнат да вземат правилните решения, когато избират как да използват маркетинг изследвания за успешно изграждане на нови марки.

Темата „Успешни стратегии за въвеждане на българска марка на пазара” от поредицата семинари „Успехите на българските марки” ще бъде представена от водещи маркетинг експерти и предприемачи от различни сектори на бизнеса в България на 18.02.2014 г. (вторник) в зала „Европа” на „Новотел София”.

Пред какви рискове се изправяме, ако пропуснем да направим маркетингово проучване при създаването на нова марка?

Рисковете са свързани с неправилни решения при всяка стъпка от изграждането на нова марка. Бих отбелязала основните и критични грешки, които допринасят за липсата на успех: неправилно таргетирана потребителска група, липса на релевантна комуникационна стратегия (както като съдържание, така и като канали), неадекватно ценово позициониране и неподходящ избор на търговски канали.

Как най-често се изследват потребителските нагласи у нас?

Първата стъпка е най-предизвикателната, а тя е да опознаем и разберем нуждите, стремежите и поведението на потребителите. Обикновено се стартира с изследвания от типа сегментационни (в GfK имаме специален инструмент, който адресира и бъдещите ползи на потребителите, GfK FutureScape) и панелни данни, за да придобием ясна картина за цялостната ситуация на пазара.

На база на получените резултати определяме основните целеви групи (демографски и психографски портрет), техните непокрити нужди (емоционални и функционални), бъдещите ползи, които една нова марка би могла да удовлетвори, ситуациите на консумация, каналите на комуникация, чрез които бихме могли да ги достигнем, и не на последно място – извеждаме consumer insight.

Това са елементите, които стоят в основата за изграждане на архитектурата на една марка. На следващ етап, сред вече определената таргет група, се тестват идеята за марката (концепция), продукта, цената и комуникацията. Този тип изследвания ни помагат да прецизираме и направим адекватна нашата марка към очакванията на потребителя.

Какви средства използват компаниите у нас и в чужбина за маркетингови проучвания?

Напоследък у нас се забелязва тенденция към етнографски изследвания (включени наблюдения), семиотичен анализ на комуникацията на марки, които “играят” важна роля в пазара, към който се е насочил даден клиент, он-лайн дневници и он-лайн блогове.

Разбира се, продължават да се използват и стандартните фокус групи, дълбочинни интервюта и сегментационни изследвания. Все по-често визуалният анализ играе роля в декодирането на потребителските нужди. Една снимка, едно видео, изпратено от потребител как той/тя борави с даден продукт/марка, говори много повече от серията въпроси, които бихме им задали.

Светът, в който живеем, вече не се дели на digital (дигитален) и physical (физически). Вече сме в нова реалност- phygital- двете реалности, формират нова среда, която изисква и нови методи на изследване. Ето защо като тенденция в световен мащаб нараства ролята на дигиталното, както като метод, така и като поле на изследване.

Например, технологии, които ни позволяват да изследваме цялостното поведение на потребителите в он-лайн пространството и как то влияе върху техните покупки в off-line средата. Друг възможен вариант е, чрез анализ на социалните медии да проследим каква е репутацията на дадена марка и как това оказва влияние върху нейното възприятие от потребителите.

Специализираната поредица „Успехите на българските марки” е насочена към маркетинг и бранд мениджъри, експерти в изграждането и развитието на търговски марки, мениджъри на малки, средни и големи компании, които вярват в силата на марката за успеха на своя бизнес, предприемачи, на които им предстои изграждане на нова марка, бизнес консултанти и пи ар експерти.

Ранната регистрация за семинара е отворена и всички, които имат интерес към събитието, може да заявят своето участие с отстъпка на www.powerbrand.bg/seminars. Поредицата „Успехите на българските марки” се реализира със съдействието на VIVACOM.

Първите 10 регистрирани участника в семинара ще получат безплатен екземпляр от книгата „Когато маркетингът е минно поле” на издателство „Локус Пъблишинг”, партньор на проекта.