Над 1.1 млн. пътници ще плащат по-високи цени за пътуване с влак от 1 март. Толкова са хората, които ползват годишно бързи влакове със задължителна резервация по търговските линии, сочат данни на БДЖ.

Според информацията на компанията това е около 4 на сто от всички пътници, ползващи железопътен транспорт. Поскъпването на билетите, което влиза в сила от 1 март, е с 8%. Това ще доведе до ръст в крайната им стойност с около 2 лв.

Увеличението ще обхване т.нар. търговски линии. Цените на тези, които се субсидират, остават същите. Това означава, че след три дни повече пари ще се дават за пътуване с бърз влак до морските градове Варна и Бургас, както и по линията София - Горна Оряховица.

Така новата цена на билет за влак до морската ни столица през лятото ще ни струва 39.60 лв., а в двете посоки ще пътуваме за 62.25 лв. До Бургас ще можем да отидем за 31.10 лв., а отиване и връщане ще ни струва 49.30 лв.

По план от 1 февруари започна подготовката за вдигане на стойността на билетите, защото беше необходимо технологично време за настройване на системите. Транспортният министър Данаил Папазов обясни, че за последните 4 години не са променяни цените въпреки инфлацията през този период.

От БДЖ очакват, че и приходите на компанията ще нараснат равностойно на увеличението. „Но ръстът не е толкова осезаем, независимо че процентът е 8”, това коментира Християн Кръстев, изпълнителен директор на БДЖ, цитиран от вестник "Монитор". И допълни, че дори и с увеличението цената пак ще е по-ниска спрямо автобусните превозвачи.

Най-натоварена е линията София – Варна – София, особено през летния сезон и най-вече през месеците юли и август, уточняват от компанията. По информация на БДЖ най-предпочитани през лятото са бързите нощни влакове и дневните бързи композиции със задължителна резервация.

Очакванията на дружеството са, че по-високите цени няма да доведат до отлив на пътници. Причините са, че увеличението на тарифите се отнася само за 8 влака, които пътуват всеки ден. БДЖ посочва още, че железопътният транспорт ще продължи да бъде най-изгодният начин за придвижване.

Пътуващите с влак за 2013 година са с около 3% повече от тези през 2012 г. От БДЖ очакват тази година ръстът да е 10-15 процента спрямо миналата година.