Застрахователният пазар в България не е достатъчно развит. Да вземем като пример страна като Словения, където пазарът е доста по-голям, ще се убедим, че всъщност, има да се желае твърде много в нашия застрахователен пазар. Коефициентът на проникване у нас е много по-нисък от всички останали европейски държави. Това, което е важно да се отбележи, е, че обикновено в условия на криза, естествено, се свива застраховането, но би трябвало хората и икономическите структури да заделят повече средства за застраховане.

И най-малките неприятни икономически и атмосферни условия могат да повлияят на работата на компаниите и да се отразят негативно на икономическия живот. Логично е да има увеличено потребление на стопанските субекти. В България обаче не е така. Това каза Стефан Софиянски, председател на Управителния съвет (УС) на Лев Корпорация, по време на последния панел „Застраховане” на икономическия форум „Шумът на парите”.

От думите му стана ясно, че у нас приходите от автомобилното застраховане са над 80 % от общия приход.

”Това, което прави впечатление през последните две години, е, че Гражданската отговорност (ГО) превиши прихода по „Каско”. До преди 2 години не беше така. Нормално е да се намалят приходите по „Каско”, като вземем предвид драстичното свиване на купуването на автомобили, съществуващия автопарк се обезценява, конкуренцията води до намаляване на тарифите и т.н.

Държавата се зае да вземе мерки по отношение на автомобилите, сключили ГО, и в последните месеци отчитаме леко понижение. Аз лично считам, че в пазар, който се крепи единствено на „Гражданска отговорност“, има какво още да се желае”, допълни Софиянски в разговор с останалите лектори в панела и модератора Николай Здравков.

Председателят на УС на Лев Корпорация отчете, че преди години пазарът за имуществено застраховане се е движел до голяма степен от кредитирането и ипотечните кредити, след започване на кризата обаче този пазар се е свил драстично.

„И остана само една Гражданска отговорност. ЛЕВ ИНС е най-големият застраховател днес, благодарение на ГО. Всички колеги искаме да балансираме своите портфейли. И как да стане като няма потребление на имуществено застраховане, икономическият живот е стагнирал, финансовите рискове изчезнаха заради икономическата криза. Така че, няма да се съглася с оптимизма на Цветанка Крумова, изпълнителен директор и член на Управителния съвет, Армеец.Смятам, че трябва да мине дълго време преди българският застрахователен пазар да се стабилизира”, заяви още Софиянски по време на панел „Застраховане”.

Миналата година се направиха необходими законодателни промени, с които пасивното маркиране беше премахнато. Какви са последиците от премахването от гледна точка на потребителя?

„Това, на което сме свиделите, е увеличаване на кражбите”, категоричен е Стефан Софиянски. Още тогава той и негови колеги са предупредили за съществуващия риск да се увеличат кражбите, вследствие на премахване на пасивната маркировка. Тогава на конференция обаче било изказано становище, че чрез маркирането били насочвани крадците към една или друга компания.

„Аз тогава излязох с предложение тази дейност да бъде лицензирана от МВР, да бъде извършвана от фирма на МВР, ако считат, че има влияние на един или друг застраховател върху този процес, тази дейност да се изземе от застрахователя и да стане част от работата на полицията”, припомни председателят на УС на Лев Корпорация.

Софиянски отчете, че маркирането на автомобилите не е нещо необичайно. „Много производители маркират колите още в процеса на производство. Т.е. този въпрос е от значение за всички европейски държави. Напълно погрешно е да се смята, че маркирането е нещо нелегално и лошо. Резултатът е ясен, след премахването на маркировката има увеличение на кражбите на коли”, подчерта отново специалистът.

Към края на втория ден от форума „Шумът на парите” Стефан Софиянски апелира Комисията по финансов надзор много сериозно да поеме наблюдение върху изплащането на комисионни от застрахователните компании към посредниците. По думите му, през последната година сме свидетели на застрахователни компании, които масово дават 18-19 % комисионна на посредниците. А в някои случаи и повече. Според председателя на УС на Лев Корпорация, има директно нарушение на застрахователните планове.

Форумът "Шумът на парите" се осъществява със съдействието на Мтел, Сосиете Женерал Експресбанк, ДЗИ – KBC Group, Лукс Имоти, ПОК Доверие, Провидент Файненшъл България, Консултантска къща Амрита, ActivTrades и LG.

Организационен партньор на събитието тази година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.

Медийни партньори на събитието са сп. Мениджър, Дарик радио, новинарските сайтове fakti.bg, novini.bg и cross.bg, както и специализираните imot.bg, Seenews и insurance.bg.