Фирми пускат служителите си на детектор
Опасностите в офиса дебнат отвсякъде. Врагът с всички средства се стреми да се докопа до най-ценното нещо в съвременния свят - информацията. За това какво възнамерява да прави конкуренцията - нови продукти, подсилване на персонала, оздравителни съкращения, сливания, разширявания и др.
Често най-добрият служител в офиса не получава право да работи по голям и доходоносен проект, тъй като "доброжелатели" са донесли на шефа, че той често се налива с бира с колеги от конкурентната фирма. Това вече го вкарва в графата "нелоялен".
Няколко детективски агенции предлагат услуга - изследване на персонала за лоялност. Служителите минават на полиграф (детектор на лъжата). С една дузина въпроси, подбрани от психолог, може да се разбере колко от работниците ви са готови "да умрат" за вашия бранд.
Средно цената на изследване на един работник е около 100 лв., но ако колективът е от 50-100 човека, то цената може да бъде намалена и на 60 лв. за персона, пише вестник "Труд".
Все по-често шефове на по-големи фирми прибягват до проучване на персонала при неговия подбор. Нов голям хотел в София накара всички кандидатки за камериерки и работници в кухнята да минат на полиграф, за да се прецени дали хората са склонни към кражби, разказва работещ в детективска агенция.
Трябва да се знае, че хората, които участват в изследването с детектор на лъжата го правят на доброволен принцип и подписват декларация за това. В България няма законова уредба, която да позволява на работодателите да правят такива изследвания.
Винаги може да откажете да минете на полиграф. Това също ще позволи на работодателя ви да мисли, че вие не искате да минете през изследването не защото смятате това за нередно, а защото има нещо, което криете. И да вземе мерки при първа възможност.
"Преди време в един голям автосервиз бяха откраднати около 30 000 лв. Шефът се съмняваше в работниците си и ги накара да минат на детектор. Всички се навиха без един. Той отказа, но си и тръгна от работа. Нямам идея какво са го правили след това", сподели детектив от голяма агенция.
Агенциите предлагат и пълно проучване на фирми - вид на фирмата, дата и номер на регистрация, регистрация по ДДС, предмет на дейност, адрес на управление,управители и структура на управление, финансови отчети, материални и нематериални активи, партньори, конкуренция, лиценз.
Като пакетна услуга може да си поръчате и проучване и подбор на персонал с използване на психологически тестове, отговарящи на профила за работното място, личностна характеристика, като отново може да се използва и детектор на лъжата - за доказване на лоялността към фирмата. Разкриване и локализиране на фирми със сходна дейност, регистрирани от бивши служители, без правно основание.
Работата на съвременните детективски агенции не се свежда само до следене на любовници и издирване на близки в провинцията. Вече се предлага и хедхънтинг (вербуване на ръководен персонал).
Мощните фирми обикновено търсят определен специалист за дадена позиция, но той не може да бъде намерен по обява във вестник, а трябва да бъде "откраднат" от конкуренцията. Този подход се отнася предимно за търсенето на хора за специфични ръководни позиции.
Агенцията, която предлага този тип вербовка, използва свои агенти, които проучват и избират начин най-лесно и пряко да стигнат до директен контакт със специалиста, който трябва да бъде обработен и да се премести в друг офис.
Обикновено още на първата среща се прави оферта. Тя трябва да е такава, че трудно да бъде отказана. В този момент лоялността на специалиста отива от едната фирма към другата.