Чужденци оправят щетите от градушката 5 пъти по-бързо
Предприемчив словенец доказва нагледно в България, че сръчните ръце и точното око са най-добрият и бърз начин за изглаждането на дупките, причинени от унищожителната градушка, изсипала се в София в началото на лятото.
От 15 години Игор Никич има мобилна група от работници, която светкавично се мести из света, следвайки природните стихии. Компанията на словенеца използва прилаганата от десетилетия и малко позната у нас система за ремонт PDR (Paintless dent removal - поправка на вдлъбнатини без боядисване).
Чрез ръчния метод един автомобил е готов поне пет пъти по-бързо, отколкото стандартния с китосване и боядисване, посочва вестник "24 часа". Колата е готова за ден-два, ако не е засегната трайно боята и се налага и минаване през камерите.
Иначе изглаждането на дупките отнема средно по месец на кола. Половината возила с щети обаче се нуждаят от допълнителна обработка в камерите с боядисване заради това, че от ледените топчета често освен дупките по ламарината е излющена боята и лаковото покритие.
“Освен че за ден-два оправяме пораженията в една кола, този метод е и изключително екологичен - няма разход на ток, замърсяване, китосване, боядисване”, категоричен е Никич.
Има няколко ограничения по отношение на възможността за поправка - вдлъбнатината не трябва да бъде на края на панела. Същността на технологията се изразява във внимателно масажиране на повърхността чрез натиск от вътрешната страна на панела и леки почуквания от външната.
За целта се използват голям набор от ръчни инструменти. Те представляват различни по форма, дължина и диаметър метални пръти, куки, които са изработени от специална устойчива сплав - висококачествена неръждаема пружинираща стомана.
“За тази работа трябват сръчни ръце, набито опитно око и здрави нерви. Нищо повече. Машините не могат да свършат тази работа”, разказва Никич за простичкия, но ефективен метод PDR.
Фирмата на словенеца е на 15 години, като в България в момента има 15 служители, като всичките са чужденци. Един от тях е японец, който е роден в Бразилия. Има и работници българи, които обаче са командировани да оправят щети от стихия във Франция.
Методът се прилага от около 50 години, като се използва за първи път преди излизането на чисто новите автомобили от поточната линия в заводите още преди да бъдат боядисани.
Хората на словенеца сноват по целия свят от Австралия до Бразилия. Преди да дойдат в София, служителите са оправяли пикапи във фабриката на Isuzu от страховита градушка, ударила Истанбул.
Методът на словенеца се изпълнява изцяло ръчно със специални лостове. Поне пет месеца сръчните ръце на чужденците ще се трудят в халетата на застрахователна компания до софийско село. За този период те
очакват да оправят над хиляда коли
Има и други занаятчии в България, но са единици и не са такива големи екипи. При Игор Никич служителите работят 3 седмици, после една задължително почиват и се местят в друга държава, като на тяхно място идват други сръчни ръце. За да се повери изцяло колата на даден майстор, той трябва да учи занаята и чиракува около 5 години.
Пред офисите на застрахователите вече няма опашки, показа проверка на “24 часа”. От компаниите обясняват, че са успели да опишат и заведат всички щети до 20 дни след като падна градушката. Заради големия брой обаче списъците от чакащи коли за автосервизите продължава да набъбва.
Вече се правят записвания за края на април 2015 г. Прогнозите са списъците за ремонти да достигнат до средата на следващото лято. Това се отнася за т. нар. доверени сервизи, с които застрахователите имат договор за ремонт, без клиентът да плаща.
Всеки, който поиска, може да поправи щетите и в избран от него сервиз. Тогава обезщетението се изплаща по експертна оценка, която се прави от застрахователя. В такива случаи обаче има риск сумата, която ще се даде на клиента, да се окаже по-малка от реалната стойност на ремонта.
За да станеш майстор, трябва да си със стаж от почти 5 години и да имаш много точно око.
Около 100 000 автомобила, които имат каско, са пострадали от ледените късове. Още 200 000 са тези, които нямат пълна застраховка и трябва да се оправят без помощта на застрахователите. Поразиите от градушката няма да могат да бъдат оправени с години.
Щетитите от невижданата градушка в столицита ни възлизат на застрахователите огромната сума от 110 милиона лева, а работата по изглаждането на автомобилите най-вероятно ще отнеме 4-5 години, категорични са застрахователи.
Сумата е голяма, тъй като има пострадили значителен брой скъпи автомобили. Според оценката на застрахователите средната щета, която се изплаща на клиент, е между 1000 и 1200 лева.