Рухналият път паникьоса Банско
На 15 км след Симитли червен светофар спира колите, поели към курортите Банско и Разлог. След сигналната уредба едното пътно платно в продължение на над 30 м го няма. Рухнало е в реката заедно с над 5-метровата подпорна стена.
Водачите чинно изчакват пътуващите в обратната посока да преминат на зелено. Никой не смее да тръгне на червено, защото няма как да се разминат две коли. Оптимистите сред чакащите шофьори се радват, че поне половината шосе го има и могат да продължат пътуването си. Песимистите обаче се ядосват, че едното платно на пътната отсечка за ГКПП - Илинден - Ексохи по международния път за Драма е изчезнало.
Най-напред, миналия петък, рухна подпорната стена, която не устоя на проливния дъжд. Денонощие по-късно пропадна и дясната лента на шосето в посока Банско. Това наложи за 36 часа да се спре движението на тежкотоварни автомобили над 12 тона през участъка.
В това време пътят се "подпря" с близо 700 кубика скални отломки. Върху тях се изсипаха и тонове земна пръст. От полицията и Областно пътно управление увериха, че е обезопасен участъкът и са гарантирани здравето и животът на пътниците в двете посоки. Големият въпрос обаче остава.
И той не е модерното питане през последната година "Кой?", а "Кога ще се вдигне нова и надеждна подпорна стена и ще се възстанови шосето?". Засега е ясно само, че е почти готов проектът за решаването на проблема.
Петричанинът Йовчо Йовчев е спрял с микробуса си пред светофара. Изглежда спокоен. Не ръкомаха и не сипе ругатни въпреки че бърза, защото работата го гони. "Нямам притеснения при преминаването ми оттук. Не е приятно да се спира, но така е дошло. Макар че е трябвало някой да предвиди това, което се е случило. Ако се е реагирало по-рано, сигурно нямаше да се стигне до пропадането", смята петричанинът.
Нормално приема ситуацията и колегата му Валентин Стоилов. Той е от Благоевград, кара микробус и минава през пропадналия път през ден. Смята, че никой не може да предвиди колко дъжд ще падне и не е имало как да се предотврати рухването. Не се страхува да пътува оттук.
"Другият вариант да стигна до Разлог, Банско и Гоце Делчев е чак през санданското село Катунци и местността Папаз чаир, но това удължава и оскъпява много пътуването. Сигурно са го укрепили добре, щом като не се вижда никакъв полицай наоколо или пък служители на Пътното управление. На никого обаче не му е приятно да спира пътуването си, да губи време, но няма друг начин", казва благоевградчанинът.
Понякога се струпват над 20-30 коли, сред тях и тежкотоварни. А при завоите и стръмния път до прохода Предел почти няма шанс да задминеш камион, посочва вестник "Стандарт". Така се образуват колони, водачите се изнервят, някои предприемат неразумни изпреварвания и се стига до катастрофи.
"Искаме час по-скоро пътят да се възстанови. А не да хабим нерви и да се чудим как да наваксаме, тъй като работата не чака, всичко ни е разписано до минута, твърдят шофьори на автобуси и фирмени автомобили. "Защото тези, които не гонят работа, могат и да се забавят малко, за тях не е фатално, както и за туристите, но за нас времето е пари", допълват те.
"Ремонтът на подпорната стена и шосето трябва да изпревари идването на зимата. Ако завалят нови снегове, може и да рухне целият път", страхуват се пътниците.
Притеснени са от отлагането на решаването на проблема и местните хора в симитлийското село Градево. Пропадането е точно между местността Еленков чарк и махала Марево в селището.
"Трябва да се оправи спешно. Сега ще си изберем ново правителство, то ще отпусне веднага пари и всичко ще е наред. Ние сме стари, не пътуваме, но се кахърим за тези, дето са по пътищата. Не дай, Боже, да стане някоя беля, да се загуби човешки живот. Тогава пак ще се юрнат да търсят виновни", твърди 70-годишният Симеон Спасов.
Съселяните му Йордан и Пламен признават, че не смеят да припарят на пътя за Драма. Предпочитат да се придвижват от махала в махала и до центъра на селото по черните пътеки. Бившият кметски наместник Александър Станков споделя, че заради пропадналия път трафикът е още по-голям и по-опасен.
Получава се "тапа" заради светофара и изведнъж започват да профучават десетки, стотици коли из селото. Понякога местните хора не могат да пресекат половин час.
Подпорната стена е правена преди повече от 50 г. "Подпочвените води отмили пясъка в основите и те са поддали. Не се ли укрепи до зимния сезон, то няма да можем да преминем шосето, тогава е пълно с туристи, които пътуват към Банско и Разлог. В петък е кола в кола към курортите, в неделя е същото, но в обратната посока. През 2007 г., когато разширяваха този път, дори не направиха тротоари", ядосва се бившият селски управник.
Негови съселяни са принудени да ходят по шосето, за да стигнат до нивите си, а с това рискуват живота си. "Често стават катастрофи тук", уверява Станков.
В навечерието на зимния сезон в курортите Банско и Разлог стискат палци шосето да не пропадне и да остави без достъп към тях туристите. "Това не бива да се допуска, ще доведе огромни загуби", кахърят се местните.
Надеждата им е, че в най-кратки срокове Агенция "Пътна инфраструктура" ще осигури необходимите финансови средства в размер на 600 000 лева, за да започне укрепването на пътя и изграждането на нова подпорна стена. Ремонтът ще се прави от фирмата, която поддържа пътя в този участък.
През последните десетина години често се поставяше въпросът за изграждане на летище за граждански полети в Пиринския край заради развитието на туризма. Обсъждаше се това да стане между Банско и Разлог или в Гоце Делчев. За да се осигури бърз трансфер на туристите и да не са зависими курортите в региона само от пътя Симитли - ГКПП - Илинден - Ексохи. Но така и не се случи.
Има опасност фирми да фалират ако рухне цялото шосе. Защото те разчитат на суровини, които им се доставят по този път. Училища, детски градини и социални заведения пък ще останат без газ и на студено посред зима. Болни хора пътуват всеки ден към Благоевград и София.
Ще се провали и туристическият сезон. Затова държавата да погледне сериозно на този проблем и да осигури парите за укрепването му", категорични са жители на Разлог. В противен случай може да се стигне до драма с пътя за гръцкия град Драма. И да стане път за никъде.