Платеното паркиране става бизнес
Паркирането в платените сини и зелени зони в българските градове ще се превърне в търговска дейност, от която ще се печели, вместо да се покриват само разходите по поддръжката на паркоместата. Това става ясно от законопроект на депутати от ГЕРБ и Реформаторския блок, цитиран от вестник "Труд".
Избраниците предлагат промяна в Закона за движението по пътищата, според която за платеното паркиране ще се плащат не разходоориентирани такси, а цени на пазарен принцип.
В член 99 в закона, който дава право на общините да се взимат пари за паркиране в градовете, думата „такса“ се заменя с „цена“. Една от причините е, че търговските дружества, на които общините масово решиха да възложат тази дейност, вместо да я администрират сами, нямат право да взимат такси.
Другата причина е, че местните такси трябва да влизат в общинския бюджет, а не в касите на търговска фирма, каквато е и столичният Център за градска мобилност (ЦГМ). В мотивите за промените законотворците определят паркирането в „синя зона“ като търговска дейност, при която трябва да се прилага пазарна икономика.
Те смятат, че определянето на сумата за паркиране „като „цена“ дава възможност на общините да определят размера й на пазарен принцип съобразно търсенето на места за паркиране в различните райони на населените места, както и да регулират количеството на ППС в централните им части“.
Определянето на сумата като „цена“ съответствало и на чл. 99, ал.1 от закона, „според която определянето на места за паркиране произтича от качеството на общината на собственик на частите от улиците, площадите, тротоарите и другите терени, които се предназначават за паркиране на ППС“.
Вносителите смятат, че след като общината била собственик на местата за паркиране, трябвало да „предоставя услуги като стопанска дейност срещу цена, а не като социална дейност срещу такса.“
Вносителите предлагат в закона да се допише, че общинският съвет определя „цената“ и условията за паркиране, а шофьорите плащат на „специализираното звено на общината или на юридическото лице“, на което е предоставено управлението на тези места.
„Досега имаше проблем с възможността общините да възлагат на собствени дружества контрола и дейността по паркирането“, коментира пред „Труд“ депутатът от РБ Вили Лилков. В София това се прави от Центъра за градска мобилност (ЦГМ).
„Често беше атакувана наредбата на общината в съда, че едно такова дружество не е минало съответната процедура по закона за обществените поръчки. С това решение даваме възможност не само на Столична община, но и на всички общини в България да могат да възлагат без конкурс дейностите по контрола на паркирането на собствени дружества“, обясни Лилков.
Съдът обяви „паяците“ за незаконни
През юни миналата година Софийският административен съд реши, че „паяците“ на Центъра за градска мобилност в София незаконно прибират автомобилите на неправилно паркиралите шофьори, тъй като общината неправомерно е предоставила на търговското дружество правомощията по репатриране на колите и поставяне на скобите на нарушителите.
Съдиите също така решиха, че Столичната община дискриминационно е въвела паркирането със стикер в центъра на града за жителите само с постоянна регистрация на адреса, където искат да паркират, като е дискриминирала хората, които имат само регистрация за настоящ адрес, а са с различен постоянен.
Как е в чужбина
За паркирането на неразрешено място в обществената пътна мрежа в Англия следят различни служби. В градовете глоби може да издават общинските съвети, полицията, частни дружества или ведомството Transport for London, което е създадено с наредба.
За спазването на по-голямата част от правилата за паркиране по улиците следят разпоредители на паркинги, назначени към общинските съвети, като те издават известия за глоба чрез системата на гражданското правосъдие. Назначените към полицията пазители на реда по пътищата издават глоби чрез системата на наказателното правосъдие.
В Ню Йорк и Сидни с паркирането се занимават служители на общината и местните полицейски звена.