Над 50% от онлайн купувачите в България използват интернет чрез смартфон, показва проучване на платформа за сравнение на цени и продукти, проведено в България, Румъния и Унгария.

Онлайн допитването разкрива, че най-често използваното устройство за интернет е лаптопът, следван от смартфона, настолния компютър и таблета. Делът на притежаващите четец за електронни книги или смарт часовник все още е твърде малък и не е анализиран в изследването.

Проучването е изготвено е реализирано е чрез онлайн анкета сред 700 български граждани. Във фокуса на изследването стои анализ на навиците на интернет потребителите при пазаруване онлайн.

Проучването разкрива, че като основни причини да предпочетат пазаруването в интернет пред стандартния тип пазаруване потребителите посочват възможността да сравнят различните оферти на основата на различни параметри, избягването на опашки и по-ниските цени, в сравнение с традиционните магазини.

Макар и по-рядко, анкетираните посочват също възможността да се възползват веднага от актуални промоции и отстъпки, по-големия избор и удобството да не се ходи до магазина.Според изследването изборът на онлайн магазин за пазаруване се определя от четири основни фактора –цената на продуктите, възможностите за доставка, надеждността на магазина и предлагания избор.

Българските онлайн потребители използват между два и четири различни източника на информация преди закупуването и избирането на продукт или магазин, като най-често те използват сайтовете за сравнение на цените и разглеждат описанията на уеб магазините.

Значителна част от купувачите се допитват до мнението на членове на семейството, приятели, познати или търсят информация в страниците на социалните мрежи.

Според данните от изследването, най-предпочитаният начин за доставка от страна на онлайн потребителите е с куриер до дома (80%) или на работното място (70%), а около 30% от анкетираните са заявили, че приемат и традиционната доставка по пощата.

Едва един на всеки пет души (18%) предпочита възможността за лично получаване на пратката в магазина. Това се обяснява с достъпността на уеб страниците, както и с факта, че най-популярните уеб страници не разполагат с традиционен, офлайн магазин, или ако разполагат, не е възможно получаването на поръчаните продукти чрез различни пунктове за получаване.

По отношение на възможностите за плащане, мнозинството от онлайн купувачите в България предпочитат плащането в брой –с наложен платеж при получаване на пратката от куриера (85%) или на място в магазина (35%). Около 30% от потребителите приемат електронните решения за плащане, като привържениците на плащането с банкова карта онлайн и при получаване на закупената стока са приблизително по равно.

Най-малко – около 15%, са потребителите, които биха платили по банков превод. Сумата от процентите е по-голяма от 100%, защото респондентите дават повече от един отговор.

Пазаруващите онлайн българи са добре запознати със сайтовете на чуждестранните уеб магазини, показва още изследването. Над 50% от анкетираните заявяват, че са пазарували веднъж или повече пъти от чуждестранни магазини, а близо 40% споделят, че познават такива сайтове, но още не са ги ползвали.

Едва 10% от респондентите признават, че не познават чуждестранни сайтове за пазаруване. Най-популярни сред родните онлайн купувачи са Ebay.com и Alibaba.com, следвани от Amazon.com и TinyDeal.com.

Изследването разглежда и причините за отказ от пазаруване онлайн. Най-често потребителите посочват, че не желаят да плащат през интернет и да дават личните си данни, както и че биха искали първо да пробват продукта или да го получат незабавно.

Проучването показва, че преобладаващият брой потребители в България не използват платени онлайн услуги. Най-непопулярни са музикалните онлайн услуги, които се ползват от едва 4% от купувачите. Около 10% от всички анкетирани ползват платени онлайн телевизионни услуги. Приблизително същият е и процентът на потребителите, които си плащат, за да гледат филми и сериали онлайн.

Близо 8% от респондентите споделят, че са се възползвали от други платени приложения. Най-популярни сред българските потребители са облачните хранилища за съхранение на данни (30%) и торент сайтовете за сваляне и споделяне на файлове (25%).