FT: София се опитва да се отърси от репутацията си
Независимо, че ръстът на българската икономика попада в „задънена улица“ от 2009-та година насам, технологичният сектор се развива сериозно през този период, пише финансовото издание Financia Times. Фокусът е поставен върху частни стартъпи в столицата София.
Налице са много и добре образовани кадри, благодарение на сериозните традиции на страната в сферата на техническите науки. В същото време заплащането в технологичния сектор е далеч под средното в САЩ и ЕС, според компанията за финансови услуги Елана Трейдинг.
Друга предпоставка, според FT, е фактът, че столицата страната предлага зелени паркове и градини, в подножието на планина, като има много и оживени барове и ресторанти, привличащи младите хора.
Целта на новата агенция „Sofia Investment Agency” е да превърне София в едно от най-добрите места за старт на нов бизнес, се казва още в анализа на FT.
През 2015-та година е бил създаден технологичният парк финансира от държавата - Sofia Tech Park, чиято основна цел е подпомагането на новосъздадени технологични компании.
С население от едва седем милиона души обаче, България е сравнително малък пазар. Това кара технологичните компании все по-често да поглеждат към международните пазари.
И макар средата за стартъпите да е забележителна по регионалните стандарти, тя все още е далеч зад тази в градове като Берлин, или Хелзинки, пише още финансовото издание.
Налице са няколко успешни примери за технологични компании, но твърде много от новите стартъпи не са ориентирани към иновации, смята инвестиционният банкер Александър Сираков.
Сред някои от най-успешните проекти се открояват имената на компанията Vayant, разработила търсачка за полети и финансирана от Lufthansa; Flipps Media, разработила приложение, което излъчва видео от мобилни към свързани устройства; разработчикът на софтуер Telerik, закупен от Progress Software за 264 милиона долара през 2014-та година.
Sofia Tech Park се открои като дом на Walltopia, един от водещите световни производители на стени за катерене, което е пример за това, как стартъп може да се ориентира към международните пазари.
До голяма степен средата за развитие на стартъпи е била стимулирана от две нови финансиращи програми - Eleven и LAUNCHub, подкрепени от европейската финансова инициатива Jeremie. Тя е насочила около 20 млн. евро към над 200 стартъпа за периода между 2011 и 2014 година.