Историята на първата подводница в света
Възможностите на потопяемата лодка, която може да плува под повърхността, притаяваща се в засада за вражеските кораби, са очаровали военните лидери по света още от древността. Легендата разказва, че самият Александър Велики е бил привлечен от подобна идея.
Една от първите концепции за подводна гребна лодка е изготвена от англичанин на име Уилям Борн през 1578 г., но тя не вижда бял свят до 1620 г., когато плановете в крайна сметка са реализирани от холандеца Корнелиус Дребел.
Подводницата Дребел е изградена от дърво и се задвижва от гребла, като може да остане под вода в продължение на няколко часа. Плувки с прикрепени тръби водят въздуха от повърхността към екипажа на лодката.
Когато изобретателят демонстрира възможностите на подводницата при гмуркане в река Темза – с обещанието да остане под вода в продължение на три часа, хилядите лондончани, събрани на брега, са напълно убедени, че мъжете са загинали.
След успешната демонстрация военният потенциал на подводниците вече е официално признат, въпреки че ще отнеме още сто години, преди да бъде построена първата военна подводница.
В 1718 г. руски дърводелец на име Йефим Никонов пише на Петър Велики, твърдейки, че той може да изгради "таен съд", който може да плува под вода и да унищожава всички вражески кораби с оръдия. Владетелят се заинтересувал и поканил Никонов в Санкт Петербург, където да изгради подводницата.
Никонов завършва изграждането на модела през 1721 г. и изпитва плавателния съд в присъствието на Петър Велики, който е толкова доволен от резултатите, че нарежда макетът на Никонов да се изгради в пълен размер.
Подводницата е построена от дърво и е с формата на бъчва. Тя е въоръжена с оръжие, наподобяващо огнехвъргачки. Първото й изпитание е проведено през есента на 1724 г. и е пълна катастрофа.
Реплика на подводницата на Никонов
Тя потъва, удря се в дъното и се чупи. Самият Никонов, заедно с още четирима гребци, е в нея. По чудо те успяват да се спасят.
Въпреки първоначалния провал, Петър Велики е благосклонен и насърчава Никонов да работи по подобряване на дизайна. Но неуспехите продължават да тормозят изобретателя, особено след смъртта на неговия владетел покровител.
През пролетта на 1725 г. вторият тест на "тайния кораб" отново се проваля, както и третият – извършен през 1727 г. Накрая се изчерпва и търпението на руския императорски флот. Те обвиняват Никонов в злоупотреба с обществени средства и го изпращат да работи в корабостроителница на река Волга.
Първото успешно използване на военна подводница се случва по време на Американската война за независимост през 1775 г. Тя е нареченаTurtle и е проектирана от американския изобретател Дейвид Бушнел.
Това е ръчно задвижвано яйцевидно устройство, което може да побере един човек. Превръща се в първата подводница, способна да работи и да се движи независимо под водата.
Макет в пълен размер на подводницата на Бушнел
„Костенурката“ извършва хоризонтални и вертикални движения с максимална скорост от 4.8 км/ч. Тя съдържа достатъчно въздух за около тридесет минути работа под вода.
Въпреки тези й способности, смята се, че първата военна подводница не успява да извърши военна атака срещу кораб.
Днес нейни реплики са изложени в няколко музея в Съединените щати, както и в Royal Navy Submarine Museum в Госпорт, Великобритания.
Снимки: amusingplanet.com