Защо Netflix е толкова успешна, а има дългове за милиарди?
С над сто милиона абонати и цена на акциите, която непрекъснато расте, всичко за Netflix изглеждаше наред.
Платформата за разпространение на съдържание по интернет, която в началото се ограничаваше само да изпраща DVD-а по имейл на клиентите си, за няколко години се превърна в почти незаменима опция за почитателите на филмите и телевизионните сериали, пише ВВС.
Цифрите говорят сами за себе си:
В средата на юли Netflix достигна 104 милиона абонати, с 25% повече спрямо миналата година и почти четири пъти повече спрямо преди пет години. Почти половината от тях са извън САЩ.
Сериалите и филмите й съставляват над една трета от свалянията в интернет в часовете с максимална зрителска аудитория в САЩ.
Но не всички цифри са положителни. Тази седмица Los Angeles Times публикува разследване, в което се казва, че компанията е натрупала дълг от около 20.540 млрд. долара в дългосрочен план под формата на задължения за плащане на права за разпространение на съдържание.
Реакцията на Netflix
Netflix не е съгласна с материала, публикуван от американския вестник. В комюнике до ВВС платформата отхвърля твърденията за дълг от 20 млрд. долара.
„В статията на Los Angeles Times нашият дълг е изчислен погрешно, отчитайки задълженията ни за разпространение (например договорите за съдържение със студиата) като дълг от 15.7 млрд. долара, но това не е така. Точната цифра е дълг от 4.8 млрд. долара (пазарната ни стойност е 75 млрд. долара)“, пише компанията.
„15.7 милиарда долара са разходите за бъдещо съдържение. Всяка кабелна телевизия и платформа за разпространение със споразумения за права за разпространение използва същата структура. Например Disney/ESPN има 49 млрд. долара под формата на сходни ангажименти в спортни договори“, допълват от Netflix.
Големи разходи
Отвъд различията при отчитането на милионите долари обаче е ясно, че Netflix трескаво инвестира пари. Очаква се нетните й разходи тази година да достигнат 2.5 млрд. долара при 1.7 млрд. долара миналата година.
Неотдавна компанията премести централата си в Южна Калифорния, в 14-етажна сграда в сърцето на Холивуд, в Лос Анджелис. Фактът, че цената на акциите й продължава да расте показва, че за момента инвеститорите не са разтревожени от прекомерните разходи.
Тяхната логика е, че „трябва да харчиш пари, за да можеш да изкарваш пари“. Но някои експерти от индустрията предупреждават за опасността от създаването на балон, който може да се спука, ако Netflix не успее да произведе достатъчно успешни сериали, привличащи нови абонати.
„Никой не остава доминиращ играч завинаги“, казва пред Los Angeles Times Майк Ворхаус, президент на консултантската компания Magid Advisors. „Смятам, че ще им е нужен малко късмет, за да не се удавят в дългове, в случай че ритъмът на растеж се забави“, допълва той.
Не толкова „оригинали на Netflix”
Както признава самата компания, голяма част от разходите на Netflix отиват за правата за разпространение на съдържание на телевизионни сериали, анимационни предавания и филми. Много от най-популярните и обичани продукти на Netflix са придобивани от други студиа, въпреки че се разпространяват като „Оригинали на Netflix”.
Впрочем, голяма част от най-известните предавания на Netflix в действителност не са създадени от компанията. Сериалът „Оранжевото е новото черно“ е продукция на Lionsgate, докато „Къща от карти“ е дело на Media Rights Capital, независимо кино и телевизионно студио. Сериалът „Короната“ е продукция на Sony Pictures Television, докато Iron Fist е творение на Marvel.
Netflix плаща пари за лицензи за изключителни права за разпространение на тези сериали. Точната сума не се разкрива.
Стимулиране на собствените продукции
Компанията иска да промени тази тенденция и според ръководителите й, целта е да увеличи до 50% производството на собствено съдържание. Стратегията на компанията е да инвестира все повече в собствени сериали, като успешните „Странни неща“ и „Поредица от злополучия“.
Създаването на ново съдържание е важно за справяне с конкуренцията на Amazon, YouTube, Hulu и телевизионните канали.
За директора на Netflix Рийд Хастингс обаче тази конкуренция не е основният източник на безпокойство. „Фактът, че всяка платформа произвежда оригинално и ексклузивно съдържание означава, че не сме взаимно заменяеми, а се допълваме“, подчертава той.
Международна експанзия
За Уолстрийт увеличаването на броя на абонатите е ключов индикатор за здравословното състояние на Netflix. Със засищането на американския пазар ръководителите ще са подложени на по-голям натиск да търсят нови потребители извън границите си.
Продукции, като южнокорейския сериал „Окджа“ и бразилския „3%“, целят да се харесат както на местната аудитория, така и на зрителите от цял свят. Netflix не може да навлезе в Китай заради регулаторни препятствия, но е насочила поглед към Азия.
„Разширяваме се в Индия, Япония. Проучваме пазар по пазар“, каза Хастингс пред инвеститорите. Netflix избира дълга като предпочитан метод за финансиране на глобалните си амбиции.
Времето ще покаже дали залагането на задлъжняване с поглед към бъдещото международно разширяване и повече собствена продукция ще донесе плодовете, които Netflix търси. Или, както се опасяват песимистите, сме изправени пред балон, който в крайна сметка ще се спука.