Векове наред това е една от най-големите загадки в света: как едно общество от Бронзовата епоха създава Великата пирамида в Гиза - най-старото и единствено оцеляло чудо от Седемте чудеса на древния свят.

Сега археолозите са открили завладяващо доказателство, което показва как египтяните са транспортирали 2.5-тонни блокове от варовик и гранит на разстояние от 800 км, за да построят гробницата на фараон Хуфу (по-познат като Хеопс) около 2600 г. пр. Хр.

С височина от 146 метра, това е най-голямата от всички пирамиди, а до Средновековието е и най-голямата човешка конструкция на Земята.

Отриването на древен папирус в пристанището Уади ал Джарф дава нов поглед относно ролята, която лодките са изиграли при строежа на пирамидата.

В него надзирател на работници на име Мерер описва начина на работа по време на изграждането й.

Хиляди работници са транспортирали 170 000 тона варовик по протежение на Нил в дървени лодки, завързани една за друга с въжета, през специално изградена система от канали до вътрешно пристанище, разположено само на няколко метра от основата на пирамидата.

Мерер ръководи екип от 40 елитни работници, а написаният от него документ е единствената история от първа ръка за строежа на Голямата пирамида.

Той подробно описва как камъните от варовик са били транспортирани надолу по течението от Тура до Гиза.

Той посочва и начина, по който неговият екип участва в преобразуването на пейзажа, отваряйки гигантски диги, за да отклони водата от Нил и да я насочи към пирамидата чрез изкуствени канали.

Въпреки че отдавна е известно, че гранитът от вътрешните камери на пирамидата идва от Асуан - на 860 км южно от Гиза, а камъните от варовик са с произход Тура, разположена на 12 км, археолозите нямаха яснота как те са транспортирани до строежа.