Годината е 2030. Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук излиза на сцената, размахва ново устройство, изкрещява „Apple-cadabra!“ и сваля копринената кърпа.

Това е произведеният в Америка iPhone! Създаден с много пари, хора, време... и фантазии.

В краткосрочен план митата на президента Тръмп може да означават по-скъпи iPhone-и. По-дългосрочната цел е да се пренасочи високотехнологичното производство към САЩ.

„Армията от милиони човешки същества, които завинтват малки винтчета, за да направят iPhone - това нещо ще дойде в Америка“, коментира министърът на търговията Хауърд Лътник в предаването „Face the Nation“ по CBS.

„Това ще бъде автоматизирано“, добави той.

Само че iPhone-ите съдържат мозайка от сложни части, които се доставят от много страни и се сглобяват предимно в Китай, където производството на електроника е усъвършенствано в продължение на поне едно поколение. САЩ не разполага със съоръжения, които да приличат на китайските, нито с квалифицирана работна ръка, която да сглобява iPhone в такъв мащаб.

На този фон The Wall Street Journal събира група от експерти в областта на производството и технологиите, в опит да разбере колко трудно би било за Apple да пренесе производството на iPhone в САЩ. Лесно се стига до заключението, но анализът все пак хвърля светлина върху фундаменталните процеси, стоящи зад един iPhone.

Експертите са единодушни. Изграждане на пълния набор от компоненти за iPhone и сглобяването му в САЩ? Невъзможно. Но да се премести част от производството? Не е напълно безумно.

Трансгранично сътрудничество

В един iPhone има части от над 40 различни държави, като най-сложните и специализирани компоненти идват от около половин дузина, казва Гари Герефи, почетен професор в университета Дюк, който от десетилетия анализира глобалното производство. В момента много от тези части се произвеждат в Китай или близо до него, който се възползва от близостта си с Тайван, Южна Корея и Япония.

Единственият реалистичен път за сглобяване на iPhone в САЩ е да се реконструира веригата за доставки, като част от производството на ключови компоненти се премести в по-широкия северноамерикански регион, посочва Герефи. Някои части ще трябва да се произвеждат в Мексико и Канада - може би дори в Западна Европа. Ако обаче сглобяването в САЩ започне през следващите три до пет години, то до голяма степен ще зависи от Азия.

Когато Apple започна да произвежда настолните компютри Mac Pro в САЩ, една от първите пречки е осигуряването на достатъчно части - включително винтове - близо до дома.

Дори и финансирането хипотетично да не е проблем - а то е - Герефи изчислява, че ще са необходими три до пет години, за да се изгради мащабът и качеството, необходими, за една голяма американска производствена база.

Квалифицирани производители

Сглобяването на iPhone в САЩ би изисквало драстично увеличаване на населението - както човешкото, така и роботизираното.

Няма да е невъзможно да се купи необходимото производствено оборудване, но може да се окаже невъзможно да се осигурят достатъчно хора, които да го управляват, казва Тинглонг Дай, професор по бизнес в университета „Джон Хопкинс“, който изучава глобалните вериги за доставки.

„Имаме остър недостиг на работна ръка и сме изгубили изкуството на мащабното производство“.

Foxconn, която сглобява iPhone, заяви, че има 300 000 работници в Джънджоу, Китай, известен още като „iPhone City“. В отговор на митата Apple планира да осигури повече iPhone-и, сглобявани в Индия, според доклад на Wall Street Journal. Индия също разполага с голяма работна сила в производството. Но САЩ нямат такава. Наемането на служители е един от най-големите проблеми пред съществуващите американски заводи.

Освен това има и недостиг на умения. В интервю за Fortune през 2017 г. Кук казва, че стимулът да се строи в Китай не е евтината работна ръка.

„Продуктите, които правим, изискват наистина усъвършенствана инструментална екипировка“, посочва той, визирайки сложното оборудване за производство на iPhone.

„В САЩ можете да организирате среща на инженери по инструментална екипировка и не съм сигурен, че ще успеем да запълним залата. В Китай бихте могли да запълните няколко футболни игрища.“

Роботите могат да помагат при опаковането и тестването, но задачи като насочване на кабели, добавяне на лепило и завинтване на малки винтове, все още изискват хора, казва Дай.

Планини от кеш

За всичко това ще са необходими пари. Много, много пари. По този повод Тръмп изтъкна готовността на Apple да похарчи 500 млрд. долара за производство в САЩ. Но ангажиментът на компанията е свързан предимно с фабрика в Хюстън, предназначена за производство на сървъри с изкуствен интелект, а не на iPhone.

Apple ще трябва да похарчи повече, за да изгради производствена екосистема за изцяло американски iPhone. А дори и да го направи, ще може ли компанията да поддържа качеството, докато ги продава на днешните цени?

„Не“, казват всички интервюирани.

iPhone за 1000 долара, произведен изцяло в САЩ, ще бъде нискокачествен продукт, поне в началото, посочва Дай.

„САЩ имат капацитет за производство на части за смартфони в някои области, но той не е най-добрият в това.“

Америка ще трябва да навакса десетилетията опит, които Япония има в областта на камерите, а Южна Корея - в дисплеите, например.

Американското производство на полупроводници има потенциал за развитие. TSMC, най-големият производител на чипове в света и партньор на Apple, обеща да построи няколко завода в Аризона. Но засега най-съвременните чипове на компанията, включително тези на Apple, могат да се произвеждат само в Тайван.

През 2017 г., по време на първата администрация на Тръмп, Foxconn обяви плановете си да изгради завод за телевизионни дисплеи в Уисконсин с 13 000 работници. Тя драстично намали ангажимента си - създаде само около 1000 работни места, посочва WSJ.

Производствените разходи се oказват „четири до пет пъти по-скъпи“, отколкото в Китай, казва Джеф Филдхак, директор на изследователската компания Counterpoint Research.

Преди въвеждането на митата на Тръмп, според оценките на Филдхак, Apple би могла да направи операция в САЩ за пет години, ако приемем, че парите не са проблем.

Но ето го и разковничето: С новите такси и мита, които заплашват да увеличат не само компонентите на iPhone, но и разходите за строителни материали - „Сега това е далеч по-сложно и скъпо“, казва той.