Китайският технологичен бизнес и Комунистическата партия = ВНЛ
Китайският технологичен сектор, който в миналото се дистанцираше от политиката, започва да демонстрира все по-тесни връзки с Комунистическата партия, управляваща страната.
Особено в навечерието на конгреса на партията, на който ще бъдат избрани новите лидери на Китай.
Над 35 технологични компании, включително големи групи, като Sina и Baidu, тихо, без много шум, създадоха свои партийни комитети. Тези фирмени звена следят дали ежедневните бизнес операции не се отклоняват от линиите, начертани от управляващата партия, пише Financial Times.
Съвсем разбираемо е защо комитетите не попадат в новините и не се ползват с голяма популярност – този подход едва ли ще вдъхне доверие в инвеститорите и западните партньори на китайските компании. Ситуацията обаче се променя. Понастоящем технологичните компании започнаха да промотират връзките си с партията.
Когато през тази година компанията за споделено отдаване под наем на велосипеди Ofo създаде свое партийно звено, не се поколеба да разгласи вестта чрез изданието Global Times – таблоидът на комунистическата партия в страната.
„Да си свързан с Комунистическата партия е добре за нашия бранд, тъй като хората са по-уверени, че сме компания, която се справя добре”, казва Ксу Зевей, основател на финтех платформата 91 Finance. „Когато наемаме хора, търсим конкретно членове на нашата партия, защото знаем, че те са най-обещаващи”, казва предприемачът.
Други компании също побързаха да направят публични техните партийни комитети, за да демонстрират ангажираността си с целите, поставени от властите в страната.
Онлайн търговецът JD.com например посочва, че подкрепя правителствени програми за справяне с бедността в селските региони, докато стрийминг платформата Douyu промотира все повече предавания, свързани с партията и нейната история.
Често партийните комитети към технологичните компании се оглавяват от специалисти за връзка с обществеността, като опит за заздравяване на връзките с властта.
„Няма компания, частна или държавна, която да върви напред в Китай, без да се асоциира с целите и стратегиите на партията. Това важи повече от всякога в Китай на Си Дзинпин”, казва Трей Макарвър, съосновател на консултантската фирма Trivium/China, която съветва компании, работещи в Китай.
„Си Дзинпин потвърди централното място на партията във всички сфери на обществото, включително в икономиката”, казва експертът.
В навечерието на конгреса на Комунистическата партия властта започна да демонстрира връзките си с частния сектор, поздравявайки приятелски на партията компании и изпращайки позитивни изявления относно развитието на предприемачеството в Китай.
„Страната помогна за създаването на хора като мен, които търсят къде има най-голяма нужда от тях. Ние сме образовани, така че можем да защитаваме и служим на нашата родина”, казва Ксу Чуан, академик и основател на онлайн образователна платформа, по време на правителствена пресконференция, проведена през тази седмица.
Той ще служи като депутат в партията по време на конгреса.
Това не е първият път, в който партията използва по-търговски ориентирани умове. През 2002 г. бившият генерален секретар на Китайската комунистическа партия Дзян Дзъмин разчиташе на идеологическия слоган „Трима посланици”. Партията търсеше частни предприемачи, които да се присъединят към нея, за да представляват „напредналите социално продуктивни сили”.
„Полезно е да си спомним, че много представители на висшите ешалони на партията са инженери, така че те са силно научно ориентирани и имат вяра, че технологията като цяло ще движи икономиката напред”, казва Дънкан Кларк, основател на групата BDA China.
Под ръководството на Си Дзинпин партията увеличи влиянието си във всички сфери на гражданското общество – от университетите до китайските медии. Над 30 държавни компании, листнати на хонгконгската фондова борса, добавиха текстове в устава си, че партията, а не държавата, играе ключова роля в мениджмънта на техния бизнес.
„Налице е широко признание, че частният сектор движи икономиката и просперитета напред, особено когато говорим за заетостта. Иновации е думата, която се върти в политическите кръгове”, казва Макарвър.
Все пак анализатори предупреждават, че партията иска да намали влиянието на китайския технологичен сектор, който изпъква с големи и мощни корпорации, притежаващи все по-големи масиви от лични данни на потребители от целия свят.
За да останат в добри отношения с правителството, три от най-големите технологични корпорации в Китай – Baidu, Alibaba и Tencent, внимателно демонстрират лоялността си към партията, казва Шон Рейн, управляващ директор на China Market Research Group.
„Силата на тези корпорации е голяма колкото тази на държавните компании, но правителството вярва, че спазват призива да правят каквото им кажат регулаторните органи”, добавя експертът.