Защо Microsoft ще струва 1 трилион долара до 2 години?
През последните години, когато говорим за технологични компании, вниманието на инвеститори и анализатори е насочено главно към гиганти, като Apple, Google и Amazon.
Изглежда сякаш всички забравят компанията, която доминира на технологичния фронт от над 30 години. Да, става дума за Microsoft.
През миналата седмица анализаторът от Evercore ISI Кърк Матърн направи интересна прогноза. Според него, пазарната капитализация на Microsoft може да достигне 1 трилион долара до 2020 г., ако не и по-рано.
Анализаторът и неговият екип позовават прогнозата си на силното развитие на облачната услуга на Microsoft, която носи името Azure, както и на пакета бизнес софтуер Office 365, предава CNN.
Понастоящем пазарната оценка на Microsoft е малко над 650 млрд. долара. За да стане реалност прогнозата на Матърн, акциите на компанията трябва да поскъпнат с около 55%, за да бъде достигнато нивото от 1 трилион долара.
Това обаче може и да не отнеме прекалено дълго време, особено ако силното представяне на Microsoft продължи. Wall Street прегърна политиката за развитие на облачни услуги, прокарана от новия изпълнителен директор на компанията Сатя Надела, което пое поста от Стив Балмър през 2014 г.
Акциите на Microsoft записват поскъпване от цели 35% само през тази година, а за последните 5 години увеличението в цената е цели 200%.
Това са по-добри резултати от тези на Apple и компанията-майка на Google – Alphabet.
В своя доклад Матърн не посочва дали Microsoft ще достигне равнището от 1 трилион долара преди своите конкуренти от Apple (с пазарна капитализация от 870 млрд. долара) и Alphabet (725 млрд. долара).
Анализът твърди обаче, че Azure ще поведе Microsoft към бъдещи печалби. Главният конкурент на компанията в тази сфера е облачната услуга Amazon Web Services, която се притежава от Amazon.
Фактът, че Amazon предприе всевъзможни бизнес начинания, преминавайки към физически търговски обекти, заведения и какво ли още не, може да отблъсне потребителите на облачни услуги и да ги насочи към по-нишовите предложения на Microsoft и Google.
По думите на Матърн, бързото разрастване на бизнеса на Amazon е феномен, който няма отношение към облачната услуга на компанията и едва ли ще повлияе на отношението на потребителите към нея.
Amazon също стремително са се насочили към психологическата граница от 1 трилион долара.
Компанията на Джеф Безос струва 560 млрд. долара. Самият Безос даже наскоро измести основателя на Microsoft Бил Гейтс от позицията „най-богат човек в света“. Шефът на Amazon понастоящем притежава близо 100 млрд. долара, докато нетното състояние на Гейтс възлиза на 90 млрд. долара.
Според Матърн, към разрастването на Amazon трябва да се подхожда внимателно. Компанията вече се занимава с разнообразие от дейности, като по-скоро се конкурира с друг тип конгломерати, като веригата магазини Walmart.
„Докато глобалните амбиции на Amazon за разрастване в други сегменти на икономиката продължават, съперниците на Amazon Web Services ще напомнят на потенциалните си клиенти, че ако изберат облачната услуга на Amazon, реално ще финансират конкурентите си“, казва Матърн.
С други думи, ако даден предприемач избере да използва Amazon Web Services за своя бизнес, то реално може да се окаже, че по този начин финансира свой конкурент, тъй като Amazon вече развива дейност във всевъзможни сфери – физически книжарници, барове, магазини за хранителни стоки и прочее.
През идните няколко години компаниите, които могат да достигнат равнището от 1 трилион долара, не са особено много. Към Amazon, Microsoft, Apple и Alphabet, можем да добавим Facebook (500 млрд. долара пазарна капитализация) и китайските Alibaba и Tencent, които вече докосват стойност от половин трилион долара.