Коледа наближава и хората прекарват в часове в мислене, търсене и купуване на подаръци за роднините и приятелите си. Но дали е по-добре да раздавате подаръци или преживявания?

Според редица изследвания в областта на социалната психология, подаряването на преживявания прави по-щастливи хората, които дават и получават и освен това има положителни последици преди и след конкретния акт на подаряването.

„Съществуват различни психологически механизми, които обясняват защо едно пътуване, билети за концерт или вечеря създават по-голямо задоволство от дреха, бижута или технологично устройство“, казва Амит Кумар, специалист по социална психология и изследовател в бизнес училището Booth към Чикагския университет, който е публикувал множество трудове по темата.

ВВС пише защо е по-добре да инвестираме в преживявания:

Социално взаимодействие

„Хората говорят повече за подаръци, свързани с изживявания, отколкото за материални подаръци, и точно това социално взаимодействие им дава по-голямо щастие“, казва Кумар.

Комуникационната стойност на преживяванията е толкова важна, че според изследванията му, когато хората не могат да споделят преживяното, удоволствието намалява. Това не се случва с материалните подаръци.

Но социалното взаимодействие не се изчерпва само с разкази за това колко прекрасен е бил рокконцертът, например, а също включва връзката, която се създава с човека, преживял спектакъла до вас – приятел и напълно непознат.

Макар че времето и парите са най-скъпите ресурси в съвременното общество, „времето свързва хората повече от парите“, показва изследване на емоционалните връзки, които създават подаръците-преживявания. То беше публикувано миналата година в Journal of Consumer Research.

Неподражаем подарък

В предговора на книгата си „Инструкции как се навива часовник“ писателят Хулио Кортасар твърди, че подарявайки този предмет, „подарявате тенденцията да се сравнява един часовник с другите часовници“.

Тъй като преживяванията винаги са уникални, по-малко вероятно е да се стигне до неприятни сравнения и поради това водят до по-голямо задоволство. Например, трудно е да се сравни кой е имал по-добро пътуване до Disney, но няма съмнения, че последният модел iPhone е по-добър от предишния.

Заради уникалността си преживяванията също така повишават усещането за лична идентичност. „Преживяванията, а не вещите ни моделират като хора“, казва Кумар.

Преди и след

„Помислете как се чувствате, докато чакате за резервация в ресторант. Сега помислете какво усещате, докато чакате да ви доставят продукт, купен в Amazon“, казва Кумар.

В изследванията си психологът открил, че преживяванията предизвикват ентусиазъм, тъй като човекът „вкусва очакването“. В същото време очакването на материален подарък предизвиква безпокойство и притеснение.

Предимствата са не само преди, но и след появата на подаръка. „Можете да усещае емоция, мислейки за пътуване, което сте предприели преди години, въпреки че след това пак сте пътували. Но това не се случва, ако мислите за предишния си лаптоп“, казва Кумар.

Преживяванията предизвикват „ретроспективна наслада и задоволство“, пише той в едно от изследванията си. Освен това те създават по-силно усещане за благодарност и щедрост.

В едно от изследванията си екипът на Кумар анализирал 1200 коментара в сайтове, ориентирани към материални предмети, като Amazon, и в други, свързани повече с преживявания, като TripAdvisor и Yelp.

„Хората се чувстват по-склонни да коментират чувствата си на благодарност, когато говорят за пътувания, които са осъществили, места, които са посетили, и храни, които са опитали, отколкото когато пишат за технологични продукти, мебели или дрехи, които са купили“, пише в изследване, публикувано миналата година в списание Advances in Consumer Research.

От друга страна, мислейки за инвестиция в значително преживяване, хората са по-щедри, когато мислят за материални покупки. По-лесно е да купите нещо в търговски център, отколкото да подарите преживяване. Но според науката да живееш е по-добре, отколкото да имаш.