В Европа: Плащаме винетката на километър, а не на време
При пътуване в страните от Европейския съюз водещо да бъде изминатото разстояние вместо таксата време. Промени, наречени „автомобилен пакет“, предвиждат изменения при таксуването при пътуване на територията на съюза.
С гласуването им от евродепутатите до средата на годината може да се наложи нов принцип на плащане - замърсителят и ползвателят плащат, пише вестник "Монитор".
„Нека уточним, че когато става дума за „евровинетка“, която ще гласуваме през пролетта в Европейския парламент, не става въпрос за винетка, която ще важи за Европейския съюз. Това ще остане в прерогативите на отделните държави-членки сами да избират колко да струва пътната такса.
Така ще се постигне уеднаквяване, хармонизация на методологията, по която се ценообразуват“, коментира въвеждането на новите правила евродепутатът от ГЕРБ/Европейска народна партия Андрей Новаков.
Идеята е от 2026 г. винетките в целия Евросъюз да се образуват в зависимост от това колко разстояние е изминало превозното средство и колко е замърсявало околната среда, а не за време, уточни евродепутатът. По думите му цените ще се определят от всяка една страна, но методологията ще бъде една и съща.
Новаков ще настоява мотоциклетите и градският транспорт да не бъдат включени в промените на директивата. „Има колеги, които смятат, че всички трябва да плащат солидарно. Това се отнася и за хората с мотоциклети, но аз смятам, че основната тежест трябва да пада върху хората, които най-много замърсяват околната среда и най-много рушат пътищата. Как един мотоциклет руши пътя или колко замърсява околната среда?“, коментира още той.
През декември м.г. министрите на транспорта в държавите от ЕС дебатираха проектите за директиви „евровинетка“ и за оперативна съвместимост на електронните системи за пътно таксуване и улесняване на трансграничния обмен на информация относно наплащането на пътни такси в съюза.
Предложенията вече са обект на дебати и от европейските избраници в регионалната комисия, на която член е Новаков. Предвижда се до 21 февруари да могат да се правят изменения и допълнения, след което предложенията се гласуват през март в комисията. Очаква се разискването и гласуването на промените в пленарна зала да бъде през първата половина на годината.
Дали старите автомобили у нас ще трябва да плащат по-скъпи винетки още не е ясно. Има държави-членки в съюза, които в зависимост от категорията, определят цената на винетката. „Преди да кажем, че старите коли трябва да плащат повече, трябва да отчетем и социалният фактор. Има много хора, за които това означава, че ще трябва да се разделят с колите си“, смята Новаков.
Последните промени в директивата за „евровинетката“ депутатите на съюза приеха през 2011 г. Тогава те решиха тежките превозни средства да плащат освен инфраструктурна такса за ползване на пътя и допълнителна такса за покриване на разходите, породени от замърсяването на въздуха и шума. ЕС одобри новите екотакси след две години тежки преговори заради гнева на транспортния сектор.
В момента автомобили, които покриват високи екологични стандарти, Евро VI и камиони, ползващи "чиста енергия", ползват преференции – за тях таксата за замърсяване е по-малка. За да регулират задръстванията, страните-членки имат възможност да променят тарифите на таксуване, като ги увеличават до 175% в пиковите часове спрямо по-ненатовареното движение.