Водач, превозвач и път – трите версии, които ще се разследват
Водач, превозвач и път – така могат да бъдат обобщени трите основни версии, по които ще работи прокуратурата във връзка с тежката катастрофа край Своге.
На извънредна пресконференция в Министерския съвет главният прокурор Сотир Цацаров очерта водещите моменти в разследването.
Водач
Проверка е установила, че водачът на автобуса Григор Григоров е шофирал с превишена скорост когато е станал инцидента. Назначена е съдебно-медицинска експертиза, която ще установи състоянието му.
„Шофьорът разполага с C категория от 1977 г., а от 1991 г. е професионален шофьор и има всички останали категории. Съставени са му две наказателни постановления и седем фиша за разнообразни провинения – шофиране без колан, неправилно паркиране и др.”, посочи главният прокурор, цитиран от bTV.
Той уточни, че Григоров няма нито едно провинение, свързано с употребата на алкохол и наркотици. Установено е също, че по време на катастрофата той е бил в трезво състояние.
Превозвач
Прокуратурата ще разследва също фирмата-превозвач.
„Установено е, че автобусът е преминал последен технически преглед на 5 февруари 2018 г. и подлежи на нов преглед на всеки шест месеца. На 5 август 2018 г. той следва да е преминал преглед – такъв не е преминат”, поясни Цацаров.
Към момента на катастрофата автобусът е пътувал без редовен технически преглед. Главният прокурор обаче уточни, че това не означава непременно повреда в превозното средство – нещо, което ще стане ясно след експертизите.
Цацаров посочи още, че ще бъде проверено и защо фирмата не е уведомила автомобилната администрация за превоза на туристи.
Път
Третата версия на разследването е състоянието на пътната настилка, за което прокуратурата и регионалното министерство са установили проблеми.
По време на пресконференцията регионалният министър Николай Нанков поясни, че по въпросното трасе е имало концентрация на ПТП-та.
„През 2017 г., в края, колегите от полицията сигнализират за повишена честота на ПТП-та. От март до юли фирмата изпълнител на обекта е уведомявана пет пъти за проблеми с трасето”, посочи Нанков.
Той уточни, че там е установено лошо сцепление на асфалта и от АПИ са изискали незабавно стартиране на ремонтни дейности.
„Такъв ремонт не е стартирал въпреки указания срок той да приключи до 15 август тази година. Колегите от АПИ не само веднъж, а цели пет пъти – два пъти през март, два пъти през юни и веднъж през юли, са указали конкретните действия, които е трябвало да бъдат предприети”, посочи Нанков.
„От документите, с които разполагаме, въпросното ограничение от 40 км/ч. е било поставено в резултат на констатираните нарушения на асфалта и в резултат на това, че АПИ е предприела действия, които са свързани с изисквания към изпълнителя да извърши ремонт”, посочи главният прокурор Цацаров.
Той допълни, че особен интерес за разследването представлява договорът за изпълнение на пътя, приемането и паспортизацията му.
На края главният прокурор посочи, че нито една от трите версии не изключва другите две.