Jaguar Land Rover остави 1000 служители в британски завод на 3-дневна работна седмица поради спада в продажбите на дизелови коли и страховете, предизвиквани от брекзит.

Най-големият автомобилен произоводител на Великобритания посочва, че работниците в мощността, намираща се край Бирмингам, ще получават пълното си възнаграждение - нищо, че работят само 3 дни през седмицата, предава CNN.

Говорител на компанията обяснява, че предприемането на този модел ще предотврати нуждата от съкращения на персонала поне до Коледа.

От производителя посочват, че на фона на притесненията в автомобилната индустрия, те предприемат „някои временни” мерки. Jaguar Land Rover е собственост на индийската автомобилна компания Tata Motors.

Продажбите на дизелови коли във Великобритания отчитат рязък спад, като принос за това имат страховете от замърсяване, както и евентуални нови регулации, свръзани с вредните емисии, провокирани от големия дизелов скандал с Volkswagen.

Само през миналата 2017 г. продажбите на дизелови автомобили на Острова паднаха с 30%, по данни на SMMT.

Несигурността около отделянето на Великобритания от Европейския съюз също провокира големи притеснения, като редица компании замразиха инвестиционните си планове и не спират да предупреждават, че това ще навреди на веригата им от доставчици, което ще доведе до загуба на работни места и прочее.

„Изправени сме пред редица предизвикателства и брекзит е едно от тях”, казва говорителят на Jaguar Land Rover. „Но не е единственото”, добавя той.

Бавното развитие на преговорите за брекзит предизвика нагнетяване на напрежението и страхове от възможността Великобритания да напусне ЕС без споразумение за преходен период, което би позволило на страната да остане временно в митническия съюз на Общността.

Дори и такава сделка да бъде постигната, условията за търговията между Великобритания и ЕС могат да останат все така неясни след изтичането на преходния период.

Дейвид Бейли, професор в Aston Business School, коментира, че Jaguar Land Rover са понесли двоен удар – страховете от брекзит и спада в продажбата на дизелови возила.

„Имаме успешна индустрия във Великобритания, която растеше бързо. Това обаче започна да върви в обратна посока заради брекзит и дизела”, кава той.

Jaguar Land Rover предупредиха през лятото, че ако страната напусне ЕС, без да си осигури гладки търговски взаимоотношения с Общността, това може да изтрие над 1.6 млрд. долара от годишната печалба на компанията.

Производителите на автомобили, които разчитат на сложна верига от международни доставчици, са особено обезспокоени от това, което брекзит може да причини на бизнеса им, поставяйки нови търговски бариери и повишавайки разходите за доставка на части.

Изпълнителният директор на Jaguar Land Rover Ралф Спет коментира през миналата седмица, че проблеми в доставките могат да костват на компанията 79 млн. долара на ден.

„Това е голям риск. Ние сме зависи от свободната, безпроблемна логистика”, казва той пред Sky News.

Колко ще струва брекзит на британската автомобилна индустрия?Организацията посочва, че увеличението на разходите ще дойде от плащане на „опустошителни“ търговски такси


Заводът на компанията край Бирмингам, койо има близо 2 хил. служители, е малък за стандартите на автомобилната индустрия.

Въпреки това, същестсуват страхове, че мощността няма да може да оцелее след брекзит. Поради това се обмисля евентуално преместване на производството в Словакия, страна-член на ЕС.

Jaguar Land Rover посочват в изявление, че остават ангажирани към мощностите си на Острова.