Създадоха еко водка от въглероден диоксид
Всяка бутилка от водката Air Co. извлича от атмосферата толкова въглероден диоксид, колкото осем напълно пораснали дървета.
Това посочва съоснователят на новата марка водка Грегъри Константин.
„С други думи, всяка бутилка премахва половин килограм въглероден диоксид от въздуха по време на цeлия ѝ „жизнен цикъл”, казва Константин, цитиран от CNBC.
Водката, която се продава на цена от 65 долара за бутилка от 750 милилитра, се произвежда на база едва две съставки – въглероден диоксид (парников газ) и вода. За сравнение, традиционната водка се прави обикновено от ферментацията на култури, като царевица, картофи или пшеница.
Производството на традиционната водка може да създаде около 6 килограма парникови газове, пише изданието Fast Company, докато продукцията на Air Co. има точно обратния ефект, премахвайки половин килограм въглерод от въздуха с всяка произведена бутилка.
От компанията посочват, че тяхната патентованата система работи чрез използването на соларно електричество за превръщането на въглерод от въздуха в чист етанол.
Този процес е вдъхновен от фотосинтезата в природата, където растенията разчитат на въглеродния диоксид. Те използват вода и енергия под формата на слънчева светлина, за да произвеждат необходимите си хранителни вещества, отделяйки кислород.
Същото нещо се случва в процеса по производство на водката. Единственият страничен продукт, който се отделя, е кислород, посочва съоснователят Стафорд Шихан.
„Процесът използва същите принципи като фотосинтезата при растенията, но прави всичко по-ефективно”, казва Константин.
Технологията на Air Co. разделя водата на водород и кислород, след което комбинира водорода с въглеродния диоксид (набиран от фабрики в близост до централата им в Бруклин, Ню Йорк), създавайки алкохол и вода, като всичко това отделя единствено кислород в атмосферата.
След това водата се отстранява чрез дестилация. Освен това, водката Air Co. няма нечистотии, които могат да се срещнат при традиционните водки, оставени от културите, използвани в производството.
Системата, чрез която Air Co. смята да направи революция на пазара; Снимка: Air Co.
По думите на Константин проблемът при производството на традиционната водка е свързан с феремнтацията на културите. За да правят това, компаниите трябва да обработват хиляди декари посеви царевица, картофи или пшеница.
По данни на University of Michigan, зърнените култури допринасят с 3% към парниковите газове в резултат на консумация на храни от домакинствата в САЩ.
Air Co. е основана през 2017 г. от Константин, бивш директор в производителя на твърд алкохол и бира Diageo, и Шихан, който има магистърска степен по химия от Yale University.
Двамата се запознават в бар в чужбина през 2016 г., по време на пътуване за събитието на Forbes „30 под 30”.
Константин е заинтересован да работи с Шихан, след като научава за системата, която е създал за конвертиране на въглероден диоксид в алкохол.
Основателите на Air Co. - Стафорд Шихан и Грегъри Константин; Снимка: Air Co.
Водката е първият продукт на Air Co., казва Константин, но дългосрочните цели на компанията е да се превърне в потребителски бизнес, който да произвежда и почистващи препарати за дома на база чист етанол, извлечен от въглероден диоксид, така че операциите да спомагат за понижаването на парниковите газове в бъдеще.
Концепцията на Air Co. за превръщане на въглерод в алкохол не е нова. През 2017 г. студенти от Delft University of Technology в Холандия също намират начин да правят алкохол от въздуха.
Освен това, през тази година във Финландия беше отворена пивоварна, която също използва въглероден диоксид за производство на бира.
По думите на Константин Air Co. първоначално ще предлага продуктите си в няколко избрани заведения в Ню Йорк, като планира да навлезе в мрежата за търговия на дребно през 2020 г.
Air Co., които не разкриват какви са разходите за производство на една бутилка водка, тепърва ще видят дали има потребители, готови да платят високата цена за иновативното питие.
Системата за превръщане на въглеродния диоксид в етилов алкохол е получила награди от НАСА, ООН и е една от петте идеи, достигнали до финала на състезанието XPRIZE с награден фонд 20 млн. долара. Това е най-големият конкурс в света за технологии, насочени към вредните емисии в атмосферата.
Понастоящем Air Co. има девет служители, като компанията не разкрива размера на набраните инвестиции към този момент.