Малките търговци у нас вече могат да продават онлайн във Viber
За да отговорят на новите пазарни реалности, Mastercard и myPOS представят разработеното от тях решение за малки търговци, с което по-лесно да развият бизнеса си онлайн и да бъдат конкурентоспособни в променената дигитална икономика вследствие на COVID-19.
VibeMarket е услуга, която дава възможност на малки търговци на хранителни и битови стоки, ресторанти, заведения, фитнес и йога студия, козметични услуги и много други да управляват поръчки изцяло във Viber общности и да получават плащания с карта, без да се налага изграждане на онлайн магазин или дори инсталиране на виртуален ПОС терминал.
VibeMarket представлява виртуален пазар, в който регистрираните с myPOS търговци могат да предлагат стоки и услуги бързо и лесно под формата на постове в своя Viber общност. Благодарение на разработения в партньорство aвтоматизиран чатбот, купувачите могат да откриват търговците по локация и потребителска категория, след което да договорят поръчката си на лично съобщение и да платят лесно и сигурно онлайн.
Търговецът получава средствата по сметката си мигновено и използва изключително изгодни условия като единственото, за което плаща в цялата услуга, е такса за полученото плащане. Потребителите могат да потърсят търговци близо до тях тук, а търговците могат да станат част от VibeMarket като се регистрират безплатно на: www.mypos.bg/vibemarket
„Решението, което разработихме с myPOS и Viber, е лесна за имплементиране алтернатива на онлайн магазин и предлага всичко, от което един малък търговец се нуждае, за да е конкурентоспособен в дигиталното общество и да запази бизнеса си в кризи като тази с извънредното положение.
Създадохме VibeMarket с иновативно съчетаване на вече съществуващи дигитални решения, за да отговорим на нуждите на цели вертикали от малки и средни обекти – например малките ферми, кварталните магазини и заведения, арт ателиета и много други.“, коментира Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.
Сред пилотните търговци на проекта са Хранкооп - фермерски кооператив, който подпомага фермите и местните производители, организира фермерски пазари и доставки на продукти по домовете, Leo’s Pizza Trattoria – италиански ресторанти, винарската изба Катаржина Естейт, както и платформи за доставка на стоки и услуги като produkti.bg.
„myPOS е на пазара от 6 години и Искането за плащане (Payment request), което ползват търговците във VibeMarket, е добре познато и използвано от нашите над 100 хил. търговци в Европа за плащания от разстояние. Чрез партньорството по този проект ще запознаем още по-голям брой търговци с това решение за приемане на онлайн плащания.
Целта на myPOS винаги е била да служи именно на малките бизнеси, отваряйки вратите за тях към финтех възможностите, от които големите отдавна се възползват, при това без начална инвестиция, без месечни такси и без изисквания за оборот. Освен инструмент за онлайн плащания, предоставяме на търговците безплатна бизнес сметка с IBAN и дебитна карта Mastercard, а към многото допълнителни услуги в myPOS профила сега добавяме и възможността за продажби във Viber.”, казва Христо Георгиев, основател на финтех компанията myPOS.
„Viber е най-използваното приложение за комуникация в България и от доста време свързва и купувачи с продавачи. Наш фокус е да правим ежедневието на хората по-лесно като им предоставяме средства за ефективно общуване с компаниите, чиито услуги използват. Затова беше повече от логично да подкрепим малките и средни търговци в настоящата ситуация.
Крайният потребител вече има лесен и удобен начин да намери търговците около себе си през създадения за целта чатбот. Viber общностите на търговците, от своя страна, са отличен канал за директна връзка с клиенти, а с помощта на партньорите ни и продажбите в тях са вече възможни.”, казва Момчил Еленков, директор B2B партньорства в Rakuten Viber.
По данни на Mastercard, онлайн търговията oще през 2019 бележи стабилен ръст: 74% от българите пазаруват онлайн, при средно 67% за страните от ЦИЕ. Потребителите в България пазаруват онлайн през мобилни приложения средно 5 пъти месечно, a плащане през уеб браузър ползват 72%.
Същевременно факторът „дигитален достъп” до продукта и услугата, допринасящ за лоялността на потребителите към нея, днес е на второ място по важност – след “изключително обслужване“, като само за 5 години се е изкачил от 11-то място. Очаква се след още 5 години „дигиталният достъп“ да стане абсолютен лидер сред факторите за лоялност на потребителите, сред други подобни като „лесно, удобно, персонализирано“.
COVID ситуацията допълнително доведе до ръст в безконтактните плащания и промяна на поведението при онлайн пазаруването в определени категории: хранителни магазини, аптеки, електроника и др. Най-актуалното проучване на Mastercard от май 2020 г. отчита 36% ръст на хората в Европа, които пазаруват стоки от първа необходимост онлайн, като прогнозите са това поведение да се запази и след кризата.
Освен онлайн пазаруването, измененото поведение касае онлайн покупка в сектора на забавленията: закупуване на стрийминг концерти, музика, филми, онлайн уроци и пр. - за всички тези сектори дигиталното плащане с карта е вече очаквано от потребителите „по условие“.