Как регионалната икономика печели от откриването на един магазин?
Съвсем наскоро Лидл България отвори първия си магазин в Троян. Над 3 000 човека преминаха през вратите му само през първия ден. В града отдавна се говореше за новата придобивка, а любопитството бе съвсем оправдано – за първи път там влизаше представител на модерната търговия. Освен обширната търговска площ с модерна визия и паркинг със 120 места, хората получиха и подбран асортимент от качествени стоки на достъпни цени и избор от продукти от собствени марки на Lidl. И обратната връзка не закъсня – наистина пазаруването е бързо, удобно и бюджетно.
Как обаче регионалната икономика реално печели от откриването на подобен магазин?.
През миналата година, по повод 10-годишния си юбилей у нас, Lidl за първи път направи оценка на въздействието от своята дейност върху икономиката на страната. Тя бе изготвена от експертите от Института за пазарна икономика. Резултатите показаха, че съвкупният ефект от дейността на компанията върху икономиката на България - или Ефектът Lidl - само за 2019 г. възлиза на 1.12 млрд. лв.
Провокирана от този резултат, веригата възложи на института да изчисли конкретното въздействие от работата на магазин Lidl върху местната икономика на една община. Съвсем естествено за отправна точка послужи последния открит магазин на веригата в Троян, който се яви и като 50-ия град, в който компанията стъпи. Анализът включи и прогнозна оценка за въздействието от дейността на магазина в града само от работата му за една година.
Данните показват, че в Троян заплатите на служителите на веригата са с 82% по-високи от средните за сектора в общината. Лидл оказва положителен ефект за местната икономика и като устойчив данъкоплатец към общинския бюджет. За следващата година се очаква компанията да внесе 11 000 лв. местни данъци, което се равнява на 0.2% от налозите в общината.
890 хил. лв. е прогнозната стойност, изчислена от експертите, за съвкупното въздействие от дейността на Лидл в Троян на годишна база. Повече от половината от нея – 550 хиляди лева - е очакваният пряк ефект от дейността на Лидл в града. Това включва директните разходи на компанията към местните доставчици на продукти и услуги и възнагражденията на служителите в рамките на годината. Тези преки разходи от своя страна формират допълнително търсене на стоки и услуги от местния бизнес, както и от служителите на компанията, което създава вторичен ефект от дейността на Лидл в размер на още 340 хиляди лева. Допълнително Лидл България подобрява и цялостната инфраструктура около магазина. Освен самото му построяване, компанията изгражда и две две улици върху закупения терен. Предстои съвсем скоро те да бъдат официално дарени на общината и троянци. Вместо финал – продължение Извън чистата статистика и икономическите показатели, впечатление прави, че компанията устойчиво спазва ангажимента си да е отговорна във всичко, което прави - от продуктите, които предлага, през отношението към партньорите и служителите, до каузите, които развива и подкрепя. По този начин съвсем ненатрапчиво допринася за по-качествен и пълноценен начин на живот за своите клиенти и подкрепя развитието на всеки град, където присъства.