Изчезващи китайски кораби – поредното главоболие за веригите на доставки
Намиращи се в китайски води кораби изчезват от системите за проследяване, създавайки поредното главоболие за глобалните вериги на доставки.
Причината за това може би е нарастващата изолация на Китай от останалата част от света, заедно със засилващото се недоверие към чуждото влияние.
Анализатори твърдят, че са започнали да наблюдават спада в корабния трафик към края на октомври, докато Китай се готвеше да приеме законодателни промени във връзка с неприкосновеността на данните.
Обикновено компаниите за данни за корабния трафик могат да проследяват корабите по света, защото разполагат с приемници на Системата за автоматична идентификация (AIS), пише CNN Business.
Тази система позволява корабите да изпращат информация, като местоположение, скорост, курс и име, до станции, които са базирани по крайбрежията, използвайки високочестотно радио. Ако един кораб е извън обхвата на тези станции, информацията може да бъде обменяна по сателит.
Това обаче не се случва във втората най-голяма икономика в света, която е играч от съществена важност за глобалната търговия. През последните три седмици броят на плавателните съдове, които изпращат сигнали от страната, а паднал с близо 90%, сочат данни на VesselsValue.
"В момента отчитаме спад в наземните AIS сигнали от Китай за цялата индустрия," казва Шарлът Кук, анализатор във VesselsValue.
Новият закон за данните може да задълбочи хаоса с веригите на доставки
От министерството на външните работи на Китай са заявили пред CNN Business, че AIS станциите по китайското крайбрежие, които са законно построени и отговарят на международните спогодби, "не са изключени" и "работят нормално."
Публично достъпните AIS платформи също работят нормално, според министерството.
От информационната служба на правителството не са отговорили на молбата за коментар на това защо компаниите, предоставящи данни, губят достъп.
Анализатори обаче смятат, че са открили причината –китайският Закон за защита на личната информация, който влезе в сила от 1 ноември. Според него компаниите, които обработват информация, трябва да получат одобрение от китайското правителство, преди да позволят лична информация да напуска Китай.
Това е правило, което отразява страха на Пекин, че подобни данни може да се озоват в ръцете на чужди правителства.
В закона не се споменава нищо за данните, свързани с корабоплаването. Китайските доставчици на данни обаче може да задържат информацията като предпазна мярка, според Анатстасис Турос, ръководител на AIS екип в Marine Traffic - един от големите доставчици на данни относно проследяването на корабите.
"Всеки път, когато има нов закон, има определен период, в който всички трябва да проверят дали нещата са наред", казва Турос.
Други експерти от индустрията обаче имат повече информация. Кук казва, че нейни колеги от Китай са я уведомили, че някои от AIS транспондерите са били премахнати от станциите по китайското крайбрежие в началото на месеца по нареждане на властите, отговарящи за националната сигурност.
Не всички данни обаче са изгубени. Сателитите продължават да улавят сигнали от корабите. Според Турос обаче, когато един кораб е близо до брега, информацията, която се събира в Космоса, не е толкова добра, колкото тази, която може да бъде събрана на земята.
"Имаме нужда от наземни станции, за да имаме по-добра и качествена представа," допълва той.
На фона на наближаващите празници загубата на информация от континентален Китай, където се намират шест от 10-те най-натоварени пристанища за обработка на контейнери в света, би могла да създаде още повече проблеми за глобалната корабна индустрия.
Веригите на доставки са поставени под натиск тази година, тъй като заради струпвания на кораби пристанищата не могат отговорят на бързо възстановяващото се търсене на стоки.
Транспортните компании разчитат на AIS данни, за да прогнозират движението на плавателните съдове, да следят сезонните тенденции и да подобряват ефективността на пристанищата, според Кук от VesselsValue.
По нейни думи липсата на данни от Китай "би могла да повлияе в значителна степен на видимостта на веригите за доставки в цял Китай." Страната е един от най-големите вносители на въглища и желязна руда в света, както и голям износител на контейнери.
"С наближаването на периода на Коледните празници, това ще окаже голям ефект върху веригите на доставки, а това е най-важното в момента," казва Георгиос Хациманолис, анализатор в Marine Traffic. Той очаква загубата на данни за корабите от Китай да окаже сериозен ефект върху веригите на доставки, тъй като компаниите може да изгубят важна информация за това кога корабите са на док и времената, в които се разтоварват и отплават.
Глобалната верига на доставките вече е под сериозен натиск, смята той, и няма нужда от още един фактор, който да затруднява нещата.
Самоизолацията на Китай
Желанието на Китай да запази абсолютен контрол върху всички данни и информация в своите граници не е изненадващо, тъй като президентът Си Дзинпин продължава да налага доминацията на комунистическата партия във всеки аспект от икономическия и обществения живот.
Страната се стреми към икономическа самодостатъчност, тъй като е изправена пред външни заплахи, като санкции от страна на САЩ по ключови технологии.
Някои висши ръководители в Пекин наскоро се опитаха да разсеят опасенията сред инвеститорите по света, че страната се изолира от останалата част от света.
Вицепрезидентът на Китай Уан Цишан, който е считан за приближен на Си Дзинпин, заяви по време на организиран от Bloomberg форум в Сингапур, че Китай "няма да се развива изолирана от света."
По време на пандемията от коронавирус обаче Китай прилагаше мерки, които изглежда имаха за цел точно обратното.
Например, по време на пандемията Си „удвои залога“ върху стремежа на страната за самодостатъчност, наблягайки на нуждата за създаване "независими и контролируеми" вериги на доставки, с които да се гарантира националната сигурност.
Мерките на правителството срещу технологичния сектор през това лято се разпростряха дори до първичните публични предлагания на акции на китайски компании в други държави. Така големите компании с по над 1 милион клиенти ще трябва да изискват одобрение от държавата, преди да се листват на чужди борси.
Предприетите от Китай през тази година мерки обаче може да си имат и цена, ако страната прекали в опитите си да се защити от предполагаема чужда намеса.