25-те най-горещи туристически стартъпа на 2023 г.
Креативността и иновациите се появяват по време на криза. Селекцията на PhocusWire на 25-те горещи стартиращи туристически компании за 2023 г. със сигурност потвърждава това мнение. От тях 14 са създадени в началото на 2020 г., когато пътуванията по света спряха, а други девет са основани през 2021 г. – и вече дават обещание за успех.
Селекцията не беше лесна задача – редакторите на сайта прегледаха над 120 стартиращи фирми. Тя е направена по няколко показатели за иновации и потенциал за растеж и се съсредоточихме върху стартиращи компании на не повече от пет години от създаването. Търсени са компании, които внасят не само разнообразие в сектора, но и по отношение на основателите и местоположението.
Характерното за тази селекция от сто компании е, че е привлякла финансиране за 1,7 млрд. долара през последните три години. 7% от тях са b2b, което не е изненадващо, като се има предвид колко трудна бе средата за пътуване през последните две години. Но в2с бизнесът е събрал почти толкова финансиране, колкото и в2в – съответно 811 млн. срещу 899 млн. долара.
Половината от компаниите са базирани в Северна Америка, докато 30% са от Европа, а останалите – от Близкия изток и Южна Америка. Близо една трета обслужват основно индустрията на хотелиерството (19% в хотели и хостели и 10% в краткосрочни наеми), 18% работят в категорията „Въздушен транспорт”, 10% са за корпоративни пътувания, 6 на сто обхващат множество вертикали, а други 6% - обиколки и съпътстващи дейности. Такъв е обичайният ландшафт на стартиращите туристически компании като цяло.
Aeronology (осн. през 2019 г. в Мелбърн, инвестиция 3,5 млн. долара) е опростена платформа за туристически резервации с пълен набор от услуги, осигурявани от Sabre, Travelport, Amadeus, TravelSky, IATA NDC - LCC Certified и други провайдъри.
Aeropaye (осн. през 2019 г. в Нигерия, инвестиция 57 000 долара) е платформа за електронни плащания към авиокомпании и пътници, както и автоматизирана система за възстановяване на средства при поискване, базирана на блокчейн, за закъснели или отменени полети, независимо кога е направена отмяната и кой я прави, доброволно или принудително.
Aidaptive (осн. през 2021 г. в Купертино, Калифорния, инвестиция 16 млн. долара) автоматично да предвижда афинитета, предпочитанията и намеренията на бъдещите клиенти и след това да им предоставя персонализирано съдържание в реално време.
AltoVita (осн. през 2018 г. в Лондон, инвестиция 2 млн. паунда) създава базиран на облак напълно адаптивната платформа за незабавен достъп до разнообразна мрежа от над един милион жилищни опции по целия свят, с възможност за сортиране по желани удобства.
buoy (осн. 2019 г. в Чикаго, 370 000 долара инвестиция) е ориентирана към собствениците на ваканционни имоти платформа, която им позволява да увеличат приходите си чрез различна информация за ценообразуване и пазарни прогнози.
Chooose (осн. през 2018 г. в Осло с инвестиция 12,5 млн. долара) е платформа за изграждане, управление и отчитане на ориентирани към клиентите програми за климатични въздействия и решения за тяхното ограничаване.
Fairlyne (осн. през 2021 г. в Париж, привлечени инвестиции 1 млн. евро) позволява на туристическите компании да предложат повторно преживяване на своите клиенти.
Fetcherr.io (осн. през 2019-а в Израел, 20 млн. долара) е технологична компания, която разработи собствена, базирана на AI система за ценообразуване и контрол на инвентара. Тя детайлно прогнозира търсенето и позволява високочестотно ценообразуване за авиоиндустрията.
Flycoin (2021, Лос Анжелис, 33,2 млн. долара) представлява еволюцията на програмите за лоялност; компанията е приложила принципите на криптовалутата и блокчейна, за да създаде нов вид програма за потребителска лоялност по отношение на пътувания и гостоприемство, финансови услуги и други.
Fora (2021, Ню Йорк, 18,5 млн. долара) е туристическа агенция за резервации с гъвкав доход и експертни инструменти за обучение и маркетинг. Чрез преразглеждане на болезнените точки на индустрията и премахване на бариерите за навлизане, ние предефинираме и съживяваме индустрията на туристическите агенти.
GauVendi (осн. 2020 г. във Франкфурт, привлечен капитал от 750 000 евро) е система за продажби и приходи за хотелиерство. Структурата на данните и точките с данни за продукта са в основата на интелигентния AI и машинното обучение. Те дават възможност за нови начини на продажба, управление на приходите, маркетинг и възможности за автоматизация за всеки тип бизнес с настаняване.
Gopass Global (осн. в Сингапур през 2020 г. с капитал 800 000 долара) е компания за данни и анализи, фокусирана върху изграждането на рискови платформи в реално време за туристическата индустрия. Те осигуряват цялостен анализ на риска преди пътуването, който обхваща биологични, обществени и геополитически рискове.
Grapevine (осн. през 2019 г. в Лондон, финансиране 750 000 паунда) е първата на пазара технология с изкуствен интелект, която идентифицира пропуснатите възможности за търговия на дребно от данните за резервациите, след което изпраща персонализирани препоръки за резервации в „точно време и правилен канал“, които осигуряват стойност за пътуващите и приходи от резервации за туристическите фирми.
Holibob (Лондон, 2019 г., 15 млн. долара) е машина за електронна търговия на преживявания, обединяваща най-добрите в света „неща за вършене“ в един, подбран набор, което улеснява всяка туристическа марка, DMO или туроператор да продава изживявания.
Hotelverse (Палма де Майорка, 2020 г., 2 млн. евро) – чрез завладяващо резервационно изживяване в Digital Twin - хиперреалистичен 3D модел, който дава на клиентите правото да избират стаята си и да проектират своя престой. Технологията показва хотела и неговите съоръжения така, сякаш клиентът лети над тях за да направи своя избор и да изживее ваканцията си от момента, в който я резервира.
Iomob (2018 г., Барселона, 4 млн. евро) изгражда децентрализирана мрежа за интернет на мобилността (IoM), която улеснява безпроблемните пътувания по целия свят. Тя е базирана на блокчейн мрежа за мобилност без разрешения, свързваща обществени, частни и споделени услуги (напр. скутери, велосипеди, таксита, паркинг, зареждане на електрически превозни средства) с партньори на търсене (напр. авиокомпании, железопътни оператори, OTA), така че те да дадат възможност на своите потребители да откриват, маршрутизират, резервират/отключват и плащат за услуги за мобилност по целия свят.
Jyrney (Честър, Англия, 2018 г., 150 паунда) – визията на компанията е да интегрира и по-добре да свърже мобилността с бизнес пътуванията чрез консолидиране на пазара на наземен транспорт.
Mount (2020 г., 2 млн. долара) е базирана в Ню Йорк стартираща компания, която открива нови потоци от приходи в имоти за краткосрочно отдаване под наем навсякъде по света.
Nectar (2021 г., Атланта, 2,75 милиона долара собствен капитал) предоставя специализирани финансови решения за професионални собственици, мениджъри и инвеститори на недвижими имоти за краткосрочно наемане и бизнес имоти.
NeoKe (осн. 2022 г. в Берлин, затворен първи инвестиционен прозорец) е портфейл за пътуване, който позволява дистанционни проверки и чекиране, създавайки безпроблемно изживяване на пътника. Потребителите могат да съхраняват и споделят своята цифрова идентификация с летища, авиокомпании, хотели, OTA и доставчици на коли под наем, позволявайки по-сигурен и ефективен начин за пътуване.
Selfbook (осн. 2020 г. в Ню Йорк, инвестиция 50 млн. долара) – платформа за хотелски резервации и плащания, в т.ч. и цифрови портфейли като Apple Pay и Google Pay.
StatusMatch (осн. 2020 г. в Сингапур) е услуга, която позволява на големите авиокомпании и хотелиерски марки да придобиват нови клиенти с висока стойност чрез структурирана кобрандирана платформа.
Swayed (осн. 2020 г. в Лос Анжелис, 420 000 долара) картографира и оформя пътуванията на клиентите във физически настройки.
TravelX (осн. 2021 в Маями, 11 млн. долара) е компанията зад базирания на блокчейн протокол за разпространение, предназначен да създаде по-сигурна, децентрализирана, безпроблемна, прозрачна и ефективна туристическа индустрия. Технологията на компанията позволява на авиокомпаниите да управляват по-ефективно инвентара си и да го токенизират в NFT.
Zytlyn (осн. през 2021 г. в Женева, инвестиция 3,6 млн. долара)позволява на компаниите да контролират бъдещето с прогнози, да подобрят вземането на решения, като същевременно предефинират търговското планиране и операции в туристическите индустрии.