Глобалната индустрия за видеоигри е изправена пред първи годишен спад на продажбите от поне десетилетие, докато пандемията отшумява, а опасенията за инфлацията и рецесията продължават, пише Wall Street Journal.

В последните си съобщения за приходите големите издатели публикуваха трезви прогнози за текущото тримесечие, което обикновено е най-силно заради празниците. Сега обаче хората прекарват по-малко време у дома и се борят с по-високите цени на всекидневните стоки, коментира изданието.

„Осъзнаваме, че рискът от забавяне на световната икономика се увеличава“, каза финансовият директор на Sony Group Хироки Тотоки по време на разговор за очакваната печалба по-рано този месец.

Феновете на конзолите PlayStation изглежда ги ползват за по-малък брой заглавия, опитвайки се да харчат по-малко, каза още той.

Wall Street Journal цитира и няколко потребители, които споделят, че намаляват покупките на виртуални стоки в игри като Fortnite или пък по-дълго обмислят купуването на ново заглавие.

19-годишен печели по 10 000 долара на месец, пишейки за видеоигриЗа разлика от професионалистите, които разработват герои и сюжетни линии за студия за видеоигри, младият мъж пише специално за потребители, които играят Grand Theft Auto 5 Roleplay
Индустрията излиза от една от най-горещите си поредици в историята

Covid-19 накара хората по целия свят да останат в домовете си и много от тях използваха това време за повече видеоигри. Сега, в допълнение към макроикономическите фактори и намаленото търсене, свързано с края на пандемията, индустрията е притисната и от силния долар, както и от недостига на нови хитови игри, отбелязва WSJ.

Electronic Arts, Take-Two Interactive Software, Ubisoft Entertainment и Microsoft са сред издателите без високобюджетни издания през този празничен сезон.

За цялата 2022 г. се очаква глобалните потребителски разходи за софтуер за видеоигри да спаднат с 4,3%, според оценки на Newzoo. Това ще бъде първият спад на годишна база, откакто компанията за анализи започна да следи индустрията през 2012 г. За сравнение, тези разходи се увеличиха със 7,6% през 2021 г. и с 25% през 2020 г., посочва Newzoo.


Много слабо второ тримесечие за гигантите в сферата на видеоигритеMicrosoft, Sony и Nintendo отчтоха спад в продажбите на видеоигри. Основната причина е, че хората прекарват по-малко време в игра и повече време навън
Видеоигрите не са имунизирани по време на рецесия

В исторически план видеоигрите са се справяли добре по време на икономически спадове, защото обикновено са по-достъпна форма на забавление от излизането на вечеря или на кино. Настоящото забавяне обаче може да е различно, казват ръководители и анализатори в индустрията.

„Теоретично игрите би трябвало да са устойчиви на рецесия“, казва анализаторът на Wedbush Securities Майкъл Пачтър. „Хората, които нямат работа, прекарват много време в забавление. Поне засега обаче пазарът на труда остава силен, така че „е трудно това да се определи като рецесия“, добавя той, цитиран от WSJ.

Видеоигрите се промениха значително след спада през 2008 г. благодарение на нарастването на онлайн свързаността, смартфоните и таблетите и безплатните игри. Tова обаче не означава, че индустрията е повече или по-малко устойчива на икономически натиск, коментира анализаторът на MKM Partners Ерик Хендлър.

Миналата сряда Nvidia отчете рязък спад на тримесечните продажби, позовавайки се на намаляващото потребителско търсене на нейните чипове за видеоигри. В същия ден китайската компания за видеоигри и социални медии Tencent Holdings отчете второ поредно тримесечие на годишен спад на приходите за първи път, тъй като икономическото забавяне на Китай и регулаторните репресии доведоха до слаби приходи от игри и реклама.

Прогнози надолу

По-рано Electronic Arts и Take-Two понижиха прогнозите си за цялата фискална 2022 г. От EA казаха, че ревизията отразява силата на щатския долар, тъй като повече от половината приходи се генерират на пазари извън САЩ. Take-Two посочи забавяне в харченето от страна на играчите, особено в бизнеса с мобилни игри на компанията.

От Roblox пък съобщиха, че средните дневни продажби са намалели с 11% през третото тримесечие, въпреки че повече хора са играли на платформата.

При Activision Blizzard има 2% спад на продажбите, а месечните активни потребители са намалели с 6% за периода юли-август. Microsoft, която търси регулаторно одобрение за купуването на Activision, заяви, че приходите от съдържание и услуги за Xbox са намалели с 3% през последното тримесечие.


Задава се нова спирачка за сделката Microsoft-Activision, този път от САЩПрез септември ЕК обяви, че стратира „задълбочено разследване“ на потенциалното сливане
Sony намали прогнозата си за оперативни приходи за фискалната година в сегмент видеоигри и мрежови услуги с около 12%. През август базираният в Токио гигант повиши цената на PlayStation 5 на всички големи пазари извън САЩ и Бразилия, аргументирайки решението си с глобалната икономическа среда и инфлационния натиск.

Представянето на цената на акциите на компаниите, свързани с видеоигрите, е противоречиво. Въпреки че дългосрочно те се представят малко по-добре от широкия пазарен индекс, някои бяха особено силно засегнати. Акциите на Roblox са паднали с повече от 65%, а тези на Take-Two с над 40% от началото на 2022 г. За сравнение индексът Nasdaq Composite се понижи с близо 30% тази година.