Как изкуственият интелект се опитва да ликвидира телефонните измами
Телефонни измами има навсякъде по света и това да излъжеш пенсионер, за да ти хвърли плик пачки през прозореца далеч не е най-изисканият начин за извършването им.
Известно е, че тези престъпници са много изобретателни и често успяват да направят доста поразии преди полицията да стигне до тях. А и дори да ги арестува, какво толкова? Повечето държави не смятат измамата с малка сума за тежко престъпление и при чисто съдебно минало извършителят може да се отърве леко.
Но какво щеше да бъде, ако жертвите на измами имаха предварителна информация за непознатия номер, който им се обажда? На този въпрос се опитват да отговорят създателите на мобилно приложение, чиято цел е точно такава – да каже кой се обажда, макар да не е част от контактите.
Повече от десет години приложението WhosCall се ползва в Азия. Създадено от тайванска компания, която твърди, че продуктът им е изключително полезен. Фирмата дори е избрана за партньор на тайванските власти, разследващи подобен тип престъпления.
Създателите на приложението твърдят, че разполагат с огромна база данни от над 1.6 млрд номера. Освен това изпозлват и изкуствен интелект, който на база различни критерии оценява един номер. Така ползващият приложението може да разбре дали въпросният номер някога е бил докладван например за опит за измама, за обаждания с цел продажби, така досадните телемаркет, за чести тормозещи позвънявания или друго. Освен това приложението може да блокира рекламни SMS-и и спам мейли.
Могат ли Super-app услугите да виреят в САЩ и ЕвропаКогато Мъск говори за превръщането на Twitter в „приложение за всичко“, той може би има предвид китайската платформа WeChat
Но защо точно Тайван, този иначе малък остров, с над 23 млн. души население?
Първо, това е много развита технологично страна. Там се произвеждат голяма част от новите решения в сектора, поради което местните ползват изключително съвременни комуникации.
Второ, по време на пандемията голяма част от хората започват да обръщат внимание на финансовите пазари. Това се превръща в работеща ниша за измамниците. Безброй са опитите да бъдат заблудени хора, като им се предлага срещу заплащане предварителна информация чии акции ще се повишат или сринат. Другата популярна схема, отново минаваща през комуникация през телефона, са заемите срещу изгодна, отново претърпяла бум по време на пандемията.
Схемите са толкова успешни, че някои тайвански престъпни групи „изнасят“ операциите си в чужбина, пише BBC. През 2020 г. например 95 заподозрени са арестувани в Черна гора.
Но най-добре работещата измама се върши през т.нар. бързо звънене. За него се изполват системи, с капацитет стотици обаждания в минута. Търсят се хора, готови да отговорят, макар и да не познават номера. След като това се случи измамниците се обаждат пак и пак с различни предложения – суми фиктивни онлайн покупки, плащания през приложения и др.
На подобна измама става жертва един от популярните ютюбъро в страната. Той олеква с 13 хил. долара след като е заблуден, че му се обаждат в ресторант, където погрешка е платил по-висока сметка и трябва да му се върнат пари. След това му се обажда мним банков служител и когато измаменият дава достъп до сметките си, светкавично започва прехвърляне на средства.
WhosCall не е единственото подобно приложение, но според Сандра Уачър, специалист по изкуствен интелект в Оксфорд, такива инструменти могат да са ползени, но донякъде. Далеч по-важно според нея е хората да бъдат информирани за рисковете.
„Технологиите се използват, за да улеснят измамниците, давайки им доста повече възможности. В същото време някои хора са податливи, особено ако съобщението или обаждането звучат истински и са поднесени по правилния начин. Въпросът е колко от опитите успяват и дали могат да бъдат изцяло спрени. Вероятно не, но можем да ги намалим поне за известно време. Дигиталната грамотност е един от начините“, казва тя.
Иначе казано, ако вярваш и в най-безумното съобщение или обаждане, никой изкуствен интелект не може да ти помогне.
Създателите на приложението също са съгласни, че без повече информираност на хората няма как да се очакват сериозни резултати в борбата с измамите. „Тази битка може и да е безкрайна, но ние сме
решени да отвръщаме“, казва шефът на компанията, разработила приложението.