ЕС готви план за разрешение на ДВГ, използващи е-гориво, и след 2035
Eвропейската комисия (ЕК) е изготвила план, с който се разрешава продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, работещи обаче само с неутрални за климата горива - т.нар. е-горива. Този ход на институцията идва в опит да разреши спора си с Германия относно постепенното премахване на автомобилите с двигатели с вътрешно горене в ЕС от 2035 г.
Проектопредложението, цитирано от Reuters, предлага създаването на нов тип категория превозни средства в Европейския съюз - автомобили, които могат да се движат само с въглеродно неутрални горива.
“Такива превозни средства ще трябва да използват технология, която ще им попречи да се движат, ако се използват алтернативни изкопаеми горива”, се казва в проекта на ЕК. Това би включвало "система за зареждане", която да не позволява на автомобила да запали, ако е зареден с гориво, което не е въглеродно неутрално.
Ако бъда прието, предложението би могло да осигури на производителите възможност да продължат да продават автомобили с двигатели с вътрешно горене и след 2035 г. - датата, на която планираният от ЕС закон ще забрани продажбата на нови автомобили, отделящи емисии на CO2.
След месеци на преговори страните от ЕС и Европейският парламент постигнаха съгласие по закона миналата година. Но Министерството на транспорта на Германия изненада останалите държави този месец, като внесе в последния момент възражения срещу него, дни преди окончателното гласуване, което щеше да доведе до влизането му в сила.
Петролната индустрия за зеления си преход: Хюстън, имаме проблем! Неуправляемият енергиен преход може да бъде
Основното искане на министерството е ЕС да разреши продажбата на нови автомобили, задвижвани с е-горива, които се произвеждат чрез синтезиране на уловени емисии на CO2 и водород, добит от възобновяема или свободна от CO2 електроенергия, след 2035 г.
Говорител на ЕК отказва коментар пред информационната агенция, но се позова на думите на отговорника за политиката на ЕС в областта на климата Франс Тимерманс, който посочи миналата седмица, че всяко решение трябва да бъде съобразено със закона, предвиждащ постепенното спиране на употребата на замърсяващи горива до 2035 г.
"Разговорите между Комисията и германските власти продължават", коментира пред Reuters говорителят на ЕК. Друг служител на европейската администрация пък е коментирал пред агенцията, че всяко предложение за допускане на автомобили с е-гориво ще бъде направено едва след окончателното приемане на закона за поетапно спиране на двигателите с вътрешно горене.
Истината е, че е-горива все още не се произвеждат в голям мащаб. Публикувано във вторник проучване на Института за изследване на климата в Потсдам установява, че всички планирани проекти, свързани с тяхното производство, ще могат да задоволят едва 10% от търсенето на е-горива в авиацията, корабоплаването и химическата промишленост на Германия през следващите няколко години.
В понеделник от Министерството на транспорта на Германия заявиха, че преговорите с Комисията относно планираното прекратяване на използването на нови двигатели с вътрешно горене от 2035 г. напредват, но добавиха, че не може да се каже кога ще бъде постигнато споразумение, посочва в заключение Reuters.