Поколението Z не напуска работа "тихомълком". Проблемът е в компаниите
Световни компании със сериозен опит в наемането на представители на поколението Z, твърдят, че младите служители „напускат тихомълком“ работа, без да полагат никакви усилия да демонстрират ангажираност към задълженията си и да запазят позицията си.
Каква е причината за тази тенденция?
Един от най-разпространените отговори е категоричната липса на работна етика в компаниите. Представителка на поколението Z обаче разбива на пух и прах това твърдение в свой анализ на проблема пред Fastcompany.
Според нея, липсата на междуличностна връзка и чувството за принадлежност на работното място са двете основни причини за бързото разочарование на младите служители.
Проблемът не е в работната етика
„Навлязох в професията си като копирайтър от поколението Z през 2020 г., точно в разгара на летния локдаун. Не може да си представите колко е трудно за един млад човек да започне кариерата си в този период. Чувствах се ужасно, затворена пред монитора вкъщи, далеч от офиса и енергията на всички колеги. Исках да изпитам усещането да бъда част от екип и това отчаяно ми липсваше. Не бях единствената.“, разказва служителката.
Поколението Z съставлява около 13% от работната сила в САЩ и много от тези служители никога не са работили в нормална офис среда заради пандемията.
„Това означава, че никога не сме изграждали естествени взаимоотношения, не сме изграждали колектив и не сме си сътрудничили в реално време. Днес около 26% от служителите в САЩ работят дистанционно. В рамките на тези проценти се крие поколение от таланти с голямо бъдеще, които тепърва предстои да се запознават с изграждането на взаимоотношения от дистанция и с познаването на законите на корпоративната култура, като в същото време се сблъскват с прехода от живота студентското общежитие към виртуалния офис.“, допълва служителката.
И понеже дистанционният модел се харесва от компаниите и продължава да се развива, трябва да бъдат взети предвид дългосрочните последици, които тази организация на работа ще окаже върху по-младите служители. Всички те са хора, които тепърва започват да формират кариерата си, но и крият потенциал да се превърнат в бъдещи лидери.
„Това не е само за доброто на младите работници - това е и ценна инвестиция в растежа на вашия бизнес, който зависи от задържането, ангажираността и кариерното развитие на служителите. Най-опитните в компанията, както и самите млади служители, трябва да бъдат проактивни по отношение на насърчаването на менторството и професионалното развитие от дистанция“, убедена е младата служителка от поколението Z.
Тя предоставя няколко съвета към работодателите, които имат желание да наемат представители на нейното поколение.
Гладни за работа
„Младите служители, които познавам, са гладни за работа, за учене, за изява и нямат търпение да се превърнат в професионалистите, които мечтаят да станат. Когато това се пренебрегва от шефовете, хората губят мотивацията си и така се стига до напускане тихомълком. Ако искат да помогнат на младите, нетърпеливи таланти да се развиват, лидерите трябва да намерят начини да приложат тази амбиция практически, макар и във виртуална среда“, обяснява служителката.
Едно от решенията е работниците от поколението Z да се запознаят на живо със своите колеги и мениджъри. Добра идея е да ги поканите на нови бизнес срещи или семинари, които представят дейността на компанията.
Препоръчайте им подходящи статии, книги или други източници на обучение, които се отнасят до техния набор от умения. Намерете начини да ги включите в публични изказвания пред екипа или отдела, в който са наети.
Когато по-младите служители са насърчавани да участват, те се чувстват по-пълноценни. Изграждат увереност, кариерни умения и мотивация да продължат да учат. За тези хора работата все още е нещо ново и непознато, което автоматично я прави вълнуваща. Приложете това вълнение на практика.
Силата на обратната връзка
В свое собствено проучване Fastcompany установява, че повече от 40% от служителите на компанията Fortune 500 са мотивирани да изпълняват служебните си задължения по най-добрия начин, когато редовно получават обратна връзка. Високият процент вероятно се дължи на младите служители и нуждата им да получават обективна оценка за труда си.
Ефективното наставничество означава изрично да информирате поколението Z къде се справя и къде греши. Когато обаче това се осъществява онлайн, пълноценната връзка в комуникацията се губи, защото не можем да проследим на живо изражението на лицето и езикът на тялото и това поставя бариери между сътрудничеството с младите работници.
Именно тук е ключовото умение на мениджърите – да усъвършенстват уменията си за конструктивна обратна връзка.
„Бъдете точни, давайте ни конкретни насоки и задачи за действие така, че да ставаме все по-добри в това, което изпълняваме. Похвалите могат да ни изстрелят нагоре, но от друга страна, добре обмислена и обективна критика може да продължи цялата ни кариера“, казва служителката от поколение Z.
Поглед към върховете
Индивидуалните срещи са вълнуващи за младите служители; това е шанс те да демонстрират потенциала и уменията си, както и допълнителната стойност към работата на екипа.
„Също така, това е шанс за нас да видим как изглежда професионалното развитие на конкретна личност. Ние сме любопитни да слушаме лични примери за кариерен успех, така че споделяйте с нас. Например, обсъждането на това колко сериозни отговорности има нашият ръководител, ни дава много по-детайлна представа какъв може да бъде животът ни един ден“, допълва момичето.
Тя призовава мениджърите да споделят конкретни детайли от работата си, когато се срещат с по-млад служител.
„Споделете календара си, предизвикателствата, с които се сблъсквате и мисловните си процеси, докато ги преодолявате. Това не е скучно - то е увлекателно и може да ни помогне да подходим към работата си от по-ясна самооценка и в по-висока перспектива“.
Инициативата е за всички
На моите колеги от всички работещи поколения:
„Работата от дистанция може да е трудна, но кариерното ви развитие не зависи само от шефа ви. Бъдете активни в това да разберете от кого искате да се учите и осъществете контакт с него. Бъдете инициативни за поемането на задачи и търсете възможности да изявите присъствието си по интелигентен и полезен начин.“
Професионалното израстване и ангажираност трябва да са основен приоритет на компаниите, особено когато говорим за перспективни таланти от младото поколение. Лидерите имат възможност да изградят значими партньорства с тях. И въпреки че това изисква целенасочени усилия, такова партньорство има силата да създаде огромна стойност за всички участници в работния процес, категорична е служителката от поколението Z.
Тайната е в признанието
Според глобално проучване на Deloitte за 2022 г. поколението Z възприема корпоративната социална отговорност за важна и желае да работи за фирми и организации, които споделят тези ценности.
Голяма част от тези служители очакват незабавно признание за свършената от тях работа. Признаването например на малките постижения чрез схема, основана на резултатите, може да бъде чудесен стимул от страна на работодателите.
Според проучвания на европейската агенция за пазара на труда Eures, поколението Z предпочита кратките форми на видеокомуникация, тъй като ползва предимно платформи като YouTube и TikTok. Това е нещо, което работодателите трябва да имат предвид, когато обявявате свободни работни места или подготвяте вътрешни съобщения/обучения за служителите си, допълват от агенцията.