Швейцария е изправена пред банков апокалипсис, ако Credit Suisse фалира
Разрешаване на фалита на закъсалия кредитор Credit Suisse би довело до съсипване на икономиката и финансовия център на Швейцария, и вероятно до изтегляне на депозити от други банки. Това заяви Швейцарският орган за надзор на финансовите пазари (FINMA), съобщава CNBC.
FINMA и Швейцарската централна банка посредничиха за поглъщането на изпадналия в затруднение конкурент от Цюрих Credit Suisse от UBS за 3 млрд. швейцарски франка (3,3 млрд. долара) в сделка, обявена на 19 март.
Като част от сделката регулаторът нареди на Credit Suisse да отпише до нула облигации AT1 на стойност 16 млрд. швейцарски франка - широко считани за по-рискови инвестиции, като същевременно даде право на акционерите да получат изплащане на стойността на акциите при поглъщането.
Защо нямаше план Б, освен UBS
FINMA заяви, че планът за несъстоятелност е бил "отхвърлен още в началото поради високите материални и нематериални разходи". Той щеше да заличи холдинговото дружество Credit Suisse Group, заедно с банката майка Credit Suisse AG и нейните клонове, като същевременно щеше да запази предприятието Credit Suisse (Schewiz) AG поради неговото "системно значение", обясняват от регулатора.
"Банката-майка Credit Suisse AG щеше да фалира. Става въпрос за швейцарска банка с общи активи от над 350 млрд. швейцарски франка и текуща дейност за много милиарди", предупреди директорът на FINMA.
"Не е трудно да си представим катастрофалното въздействие, което би имал фалитът на толкова голяма банка и мениджър на финансови активи като Credit Suisse AG върху финансовия център на Швейцария и индустрията на частното банкиране. Много други швейцарски банки вероятно щяха да се сблъскат с масово изтегляне на депозити, както самата Credit Suisse през четвъртото тримесечие на 2022 г."
Директорът на регулатора отбеляза, че извънредната мярка би спасила функциите на Credit Suisse по отношение на плащанията и кредитирането на швейцарската икономика, но би била свързана с по-висока обща цена, която не съответства на "принципа на пропорционалност". "Щетите за швейцарската икономика и репутацията на Швейцария щяха да бъдат огромни, с неизмерими последици за данъчните приходи и работните места."
Според другите варианти на FINMA, средствата за оздравяване са щели да намалят размера на Credit Suisse, като Швейцарската национална банка щеше да предостави заеми за подпомагане на ликвидността, обезпечени с федерална гаранция за неизпълнение.
Собственият капитал и облигациите AT1 на банката все пак щяха да бъдат отписани до нула, като останалите притежатели на облигации щяха да бъдат спасени. По оценки на FINMA тези мерки биха освободили общо 73 млрд. швейцарски франка капитал, но този ликвиден буфер би подкопал силно настроенията на инвеститорите.
Планът за сливане в крайна сметка е бил предпочетен както за стабилизиране на Credit Suisse, така и за предотвратяване на разпространението на кризата в международния банков сектор, допълва FINMA.
"Сегашното нестабилно състояние на финансовите пазари поради затягането на паричната политика през 2022 г., несигурните икономически перспективи, кризата в някои банки в САЩ и целият геополитически контекст също бяха от значение за нашето решение. Съществуваше голяма вероятност оздравяването на глобална системно значима банка да доведе до ефекти на разпространение и да застраши финансовата стабилност в Швейцария и в световен мащаб.", обясняват от регулатора.
Да разсеем слуховете
Фалитът на Credit Suisse по стъпките на неотдавнашните банкови сривове в САЩ засили опасенията относно напрежението, което изпитва банковият сектор в резултат на агресивното повишаване на лихвените проценти от централните банки в опит за борба с инфлацията. Въпреки това Европейската централна банка и Федералният резерв на САЩ продължиха с по-нататъшните увеличения през март.
Швейцарският регулатор е в диалог със САЩ, но не е изпитвал международен натиск при надзора на Credit Suisse, се казва в изявлението.
Управлението на FINMA при разпадането на Credit Suisse и обединението с UBS предизвикаха интензивен обществен натиск, принуждавайки регулатора към безпрецедентни нива на публично оповестяване, заяви Марлене Амстад, председател на борда на директорите на FINMA.
"В този случай обаче има особена надзорна необходимост да се изложат най-важните факти и да се разсеят слуховете и предположенията."
Федералната прокуратура на Швейцария започна разследване на поглъщането на банката, като разглежда потенциални нарушения на наказателното законодателство от страна на държавни служители, регулаторни органи и ръководители на двете банки. Притежатели на облигации проучват възможността за предприемане на правни действия във връзка с отписването на AT1.
"Твърде голям, за да фалира"
FINMA заяви, че управлението на кризата с Credit Suisse се основава на стандарта "твърде голям, за да фалира", разработен след финансовата криза, като Швейцария се оказва "първата страна, която трябва да се справи с практическото прилагане на втората част от законодателството TBTF".
FINMA се справи с "изчезналата загриженост", за която изискванията на TBTF изискват системно важните банки да разполагат с достатъчно капитал, за да могат да бъдат преструктурирани или ликвидирани в отговор на сериозни финансови затруднения.
"За първи път буфери AT1 бяха използвани в глобална системно значима банка - те са съществен елемент от законодателството за TBTF", отбеляза регулаторът, като добавя, че инструментът, приложим при преструктуриране или фалит, представлява драстична мярка от ниво на последна инстанция, създадена с цел ограничаване на финансовото разпространение.
"На 19 март обаче бяхме в различна ситуация. Властите щяха да рискуват не да спрат задаваща се финансова криза, като използват инструмента за оздравяване, а по-скоро да предизвикат такава."
Подценени ли са опасностите
Петер В. Кунц, председател на катедрата по икономическо и сравнително право в Университета в Берн, заяви пред CNBC, че е вероятно швейцарският парламент да състави комисия, която да разследва действията на съответните органи по отношение на оздравителната сделка.
Сделката с поглъщането на банката ограничава проблемите на Credit Suisse, но увеличава рисковете, породени от мащабите на новата структура, ръководена от UBS след сливането. Регулаторният орган омаловажава тези опасности в контекста на историческата мощ на UBS.
"Като дял от БВП на Швейцария UBS всъщност ще бъде само наполовина по-малка от размера си преди 2008 г., дори и след сливането с CS", заяви ръководството на FINMA, описвайки UBS като "стабилно капитализирана и добре организирана банка", чиито стратегически планове са "обосновани" и която ще бъде изправена пред нарастващи регулаторни изисквания след приключването на поглъщането.
"В швейцарския режим "твърде голям, за да фалира" капиталовите изисквания за банките нарастват прогресивно с размера на банката. С други думи, банка, която е два пъти по-голяма, трябва да притежава повече от два пъти по-голям капитал.
След подходящ преходен период тези по-високи капиталови изисквания ще се прилагат към новата UBS. FINMA ще наблюдава и прилага тези капиталови изисквания. "
Днес е последното годишно общо събрание на погълнатата от конкурента си UBS банка
Коментарите идват в същия ден, в който се провежда годишното общо събрание на UBS, на което инвеститорите се обръщат към банката и завърналия се главен изпълнителен директор Серджо Ермоти за насоки относно следващите стъпки.
Credit Suisse проведе собственото си годишно общо събрание във вторник, при което Аксел Леман, който беше преизбран за председател на банката по време на сесията, заяви пред акционерите, че "искрено съжалява" и се извинява, че се е стигнало до срив на банката.