Можете ли да си представите автомобилен производител, който пуска на пазара нов модел кола без никакви системи за сигурност? Не, нали?

Такова нещо не е никакъв проблем за технологичните компании. Изкуственият интелект бе пуснат за употреба подобно на кола без спирачки. А за безопасността му се решава в движение.

Това казва пред изданието Technologyreview Войче Веверовски, ръководител на Европейския надзорен орган по защита на данните. От думите му става ясно, че ако на AI може наистина да се гледа като на кола без спирачки, то катастрофата е неизбежна.

Темпото на развитие на технологията предполага, че надзорните органи трябва да бъдат готови за скандал, казва още Веверовски. Проблемът е в начина на събиране на данните на потребителите.

Такъв тип продукти трябва поначало да имат разработени опции за защита на данните, допълва той. Веверовски напомня скандала с компанията Cambridge Analytica, която успя да събере чрез Facebook данните на близо 90 млн. души.

Впоследствие събраната информация бе използвана по време на президентските избори в САЩ през 2016 г. На база на нея са пращани таргетирани съобщения до хора, за които се е смятало, че не са решили за кого да гласуват. Съмненията бяха, че по този начин везните са били наклонени в полза на Доналд Тръмп. Става дума за непрекъснат поток от съобщения, често пъти от сайтове с фалшиви новини, които са се появявали във фийда на определени потребители.

Инвеститори наливат милиарди в AI стартъпи, които още нямат бизнес планГолемите сделки идват бързо и яростно, но ще издържат ли повечето стартиращи компании на натиска?

Големият въпрос е в целта, с която се събира информацията, казва Веверовски. Проблемът с Cambridge Analytica не беше, че някой е взел данните на десетки милиони, а, че е излъгал, че ще ги ползва с научни цели. И след това са влезли в съвсем друга употреба. Това е един от аргументите в призивите за забрана или строги регулации на ChatGPT.

При такива спорове винаги се появява аргументът, че администрацията задушава иновацията с налагане на ограничения. Според Веверовски обаче въпросът е друг: Сигурни ли сме, че искаме да дадем на технологичните компании неограничен достъп до нашите лични данни?

Властите в Европа не са единствените, разтревожени от изкуствения интелект.

В САЩ различни институции се занимават с този проблем, а наскоро президентът Джо Байдън призова компаниите от бранша за повече отговорност. Същевременно компаниите признават, че са много притеснени от налагането на правила. Или както казва високопоставен човек от сектора:

„Най-големият кошмар е европейски тип законодателство, прието и в САЩ“.

Google представи продукти със специален акцент върху AI и нови устройстваОт този месец потребителите в САЩ ще могат да тестват нов начин на търсене, базиран на AI

Какво още може да се направи?

Един от вариантите е повече информираност на потребителите, но само това няма да е достатъчно. Може би затова училищата в някои американски щати вече приемат програмирането като задължителен предмет. Само с това обаче проблемът няма да бъде решен. Нужна е повече информация за начина, по който изкуственият интелект работи и най-вече как използва събраните данни.